Mereka sudah berjaya

Siapa saya??

Saya juga seperti anda mengalami masalah kegemukan, dan sentiasa berusaha untuk kurus..bertahun2 saya cuba kurus, tapi tak berjaya. impian saya untuk kurus telah menjadi kenyataan dengan "Diet Atkins". cubaan pertama saya selama
Seminggu turun 5 kg,

menguatkan lagi semangat saya untuk teruskan diet ini. 2 bulan pertama saya berjaya membuang 22kg, & lagi 8kg utk 2 bulan berikutnya.hasilnya 30kg selama 4 bulan.

inilah caranya -- Diet Atkins -- ,& buktinya --Sebelum & Selepas--
oleh kerana saya tidak berkesempatan untuk menjawab soalan,
saya telah menubuhkan -- Kelab Diet Atkins -- untuk kita semua berkongsi ilmu disana, anda boleh request sebagai ahli. Segalanya percuma.

"Manusia yang gagal akan cuba sedaya upaya mencari seribu alasan untuk berubah, namun manusia yang berjaya akan mencari seribu cara untuk melakukan perubahan. Seribu cara itu mungkin sudah ada di depan mata anda, namun tanpa komitmen dan keazaman dalam diri anda sendiri, perubahan itu pasti tidak akan berlaku"


Sabtu, 27 Ogos 2011

Selamat Hari Raya Maaf Zahir & Batin

SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN...kalau ada tersilap kata, tersalah perbuatan, tersombong, terbongkak... apa2 dalam blog ni, hanyalah sekadar mengokong kawan2 yang sedang berdiet.
Alhamdulillah saya dah berjaya walaupun belum mencapai matlamat. hope masa akan datang, saya dapat tgk kawan2 berjaya juga.

saya telah selamat sampai di kampung, dan dengan rasminya saya melanggar pantang,merasa kuih satu per satu.
dan MAKAN NASI LEMAK..sbb mak belanje makan...lepas tu makan kek coklat yang mici bagi! mici jaat!,hehe.  tq...coklat itu sgt sedap :)...

ok sesi berdiet akan berjalan seperti biasa esok, harap tiada lagi dugaan seterusnya,hehe..
dah terlajak makan, so kena minum air banyak2.......selamat berhari raya kawan2, silalah makan...tapi jgn lupe diri,hehe.. berhati2 dijalan raya...happy selalu...

mici...take care..

p/s: jgn lupe bayar zakat..

Rabu, 24 Ogos 2011

24.8.11 makanan hari ini + gambar lama dan baru lagi :)


Ayam goreng spicy MCD, kentang goreng, teh kosong, air kosong... roti burger yang mici taknak makan :) (hahaha tolong abiskan carb mici) alang2....negative thinking,hehehe


            Gambar lama..naik kete macam sadin..dah la kete kecik, nak masuk gear pun susah :(                 


tetiba kereta aku membesar...atau aku yg mengecil
senang sket masuk gear..peha x belaga gear dahhh,hehe 
don't give up

Selasa, 23 Ogos 2011

Apa dia DIET atkins????

ok..memandangkan ramai yang tanya.. so aku jawab la k.
pasal diet atkins ni..
1. Diet carbohitrat
2. Bukan diet kalori
3. Protein Lebih

 untuk keterangan lebih detail, boleh klik link kat sini ok? --->> ATKINS DIET

Ada yg minta aku update pasal makan aku hari2, tapi korang takleh nak ikut sgt..sbb aku dah x berapa pantang sgt, tapi still turun, cuma lambat sket. contohnya, arini aku makan rojak ayam + ayam goreng + air teh 0 limau tanpa gula. skrg aku cuma avoid nasi, air manis, yang lain tu aku amik sikit2.  kalau nak cepat, kena ikut betul2 cara atkins tu, aku jamin, sekurang2nya turun 3 kg seminggu, tapi jgn main tipu,hehe. **kalau nak tgk diary makan aku masa aku betul2 diet, cuba tgk post2 lepas ye**


 Aku gi beli baju raya aritu, aku jumpa baju ni kat kedai PDI, terus beli..DON'T GIVE UP. untuk peringatan kepada aku yang sedang berusaha diet.

Gambar terbaru 23.8.2011


Gambar raya tahun lepas
 so? lebih baik gemuk atau kurus? hehe

DON'T GIVE UP!!

p/s: hobi baru = gile shopping pakaian, rasa cam nak gi raya semua umah kawan2 lama,wakakakaka




SEBELUM                                      SELEPAS
ni gambar BFF (micikut)sehidup semati aku, wakakaka..sama2 start ATKINS DIET
... dia turun 10kg selama sebulan...lambat sket dari aku, sbb selalu langgar pantang, lagi pun dia ppuan, maybe metabolism dia kurang. tapi 10kg sebulan tu pun da banyakkan. saje la aku upload, asyik2 pic aku je, nanti korang tak caya plak,hehe.  info: dia ada gastrik, tapi bleh je buat diet ni :)

p/s: mici jgn mara ye bici upload pic u...

Persedian menghadapi raya

1. nak makan kueh2
2. taknak makan nasi
3. taknak minum air manis
4. nak makan lauk sahaja
5. nak makan ketupat puluttttttt

raya setahun sekali!

korang plak camne??

Isnin, 22 Ogos 2011

Kejutan untuk diri sendiri 21.8.11

Arini aku ke the curve, buka pose aku melantak ayam goreng mcd + kentang goreng + air mineral...
haaa bukan tu yg aku terkejut..
aritu aku ada citer pasal saiz baju aku kan, kalau lum baca leh tgk sini
arini aku gi sane sbb ingat nak beli suar raya...pilih2 last2 berkenan satu seluar ni.sebelum ni aku pakai saiz 32, tapi da longgar, aku agak2 maybe saiz 30, so aku cari la saiz 30...tapi xde saiz 30...yang ada cuma 29, so aku try je la saiz 29......tetiba aku terkejut! aku dah leh pakai saiz 29,wakakakakaka.... tak pernah aku terfikir nak dapat pakai suar angka 2 tu masa aku gemuk dulu..maklum la dulu pakai 38, tu pun kadang ketat..
yess yess aku dah dapat pakai suar 29, target aku dapat pakai saiz 28 plak,hehe!., baru leh pakai suar levi's original kan,hehe.(kalau mampu) hope 1 day aku dan mici dapat capai impian.   aku lebih semangat utk kurusssssssss!   tapi...yg tak bestnye..semua baju dan seluar aku kena beli lain(takde duit,wawawawa)
jangan lupa baca post pasal beras k

Sabtu, 20 Ogos 2011

Kaitan beras dan penurunan berat badan

 
Bukan nak cite pasal beras yang dimakan, atau jenis beras..hehehe..
ok.. ceritanya macam ni...korang mesti selalu gi shoping barang dapur kan? mesti selalu beli beraskan?
ada 5kg, 10 kg. berat tak nak angkat beras 10kg tu...macam tu juga la berat badan kita
kalau dapat buang 10kg pun dah bersyukur sangat, kalau 20kg? cuba angkat 2 beg beras 10kg, hahaha macam tu la kaki kita duk menanggung lebihan berat badan kita, kesian.. walaupun 10kg korang turun, nampak macam sikit, hakikatnye cuba lah angkat berat 1 beg beras 10kg tu, ape rasa?berat kan? so...jangan putus asa..

lagi satu cara kalau nak calculate, nak merasai berat yg kita dah hilang, cuba angkat botol mineral 1.5 liter, 1.5 liter lebih kurang 1kg ++, so kalau korang dah hilang berat 2kg, cuba angkat 2 botol mineral 1.5L tu. berat tak?
dari situ korang leh perasan, walaupun berat korang kurang sikit, usaha korang x sia2...

macam aku, hari2 aku angkat dumbell 20kg.. memang rasa berat sgt, skrg berat badan aku dah kurang 29kg, kekadang aku duk bayangkan, macam mana la dulu kaki aku mampu menahan 29kg berat tu. maknanya dulu aku berjalan seperti mengangkat 29kg beras, fuhhh memang tak sanggup. kekadang kite susah nak rasa badan kite bertambah berat, sebab otot kita sentiasa suaikan diri dengan berat badan kita.
kesimpulannya...walau pun turun 5kg, tu dah dikira banyak penurunan berat badan kita...
aku wat topic ni supaya korang x putus asa! harap korang faham dengan ayat2 aku yang lintang pukang ni,hehe.

Tips: masa sesuai timbang berat badan

hari ni aku x turun berat, mungkin semalam salah makan, aku bedal ayam goreng dua ketul dengan tepungnya sekali...hehehe..

aku memang jenis timbang hari2, terutamanya sebelum tidur dan bangun tidur, so boleh maintainkan berat badan.
bila ada penurunan baru kita lebih bersemngat, kalau tiada, kita bleh cuba maintain sedaya upaya dan kita sedar apa salah kita, itu salah satu cara supaya kita tak mudah putus asa, yang penting tiada kenaikkan!...bayangkan kalau kita diet seminggu, pastu baru timbang, takde penurunan plak, ape rase???sakit hati???? penat??putus asa??? bagi aku, baik kita timbang hari2 untuk kita lebih memahami badan kita..sekian terima kasih..sekadar pandangan..

Jumaat, 19 Ogos 2011

Rahsia kurus paling mujarab.....

ni la rahsianya........air kosong.......tak kisah mineral atau RO..
yang penting minum selagi mampu ok!!..tak kisah berapa liter pun! pastikan air sentiasa berada di sebelah anda. ok sekian.....

tip kejam tapi berkesan : makan sikit, minum air banyak2! esok gi timbang, kompom turun!



19.8.11 penurunan ke 68KG!

menu berbuka semalam, sup campurrrrrrrrrr sahaja..pastu minum air banyak.
pagi tadi timbang 68kg. sy memang setiap masa timbang, so boleh control makan bila rasa berat terlebih...
so korang bleh amal kan..gluck!!

Rabu, 17 Ogos 2011

17.8.11 baju saiz S sudahhhhhhhhhhh

tadi sy ke sogo, ramai giler org...murah2...yg bestnye...dah bleh pakai baju saiz S, hehehehe..
tgk jenama..semua sama je sy beli..sbb potongan 80%, hehehe. akhirnya........sonoknya dapat pakai baju saiz S,hahahahaha!.........tadi berbuka dengan 3 batang hotdog je, disebabkan berat lambat turun, terpaksa guna cara extremmm...wahahahahaha janji turun dulu, sbb nak maintain senang nanti. nak turun perlukan pengorbanan!..ok jgn putus asa! hope korang semua kuat semangat! 

ni blog salah sorang pengikut atkin yang berjaya http://rahsiaaku-myoliza.blogspot.com/

17.8.11 ke angka 6, hahahahahahahahaaa 69kg


semalam berbuka makan sate station 12 batang, tanpa cicah kuah kacang.

Isnin, 15 Ogos 2011

14.8.2011 penurunan ke 70KG


Sekian Terima kasih :-p

11.8.2011
langgar pantang, makan kek sgt manis!!
 happy birthday....ilu mici..

Ahad, 14 Ogos 2011

Jumaat, 12 Ogos 2011

menu 11.8.11

berbuka di pizza.spegeti separuh,ayam madu 2 ketul,air kosong. Hancuz,hehe. Lagi 6kg je lagi target,payah betul la saat2 akhir ni,asyik langgar pantang. balik umah wat sit up,lompat2 200kali,angkat dumbell 30kali utk naikkan metabolisma.

Khamis, 11 Ogos 2011

gemok2..wawawawa

berat xturun..sbb xpantang carb..dulu mkn byk berat still turun.maknanya carb sgt penting mempengaruhi penurunan berat badan. Azam baru! No more carb!

Menu berbuka 10.8.2011

Rojak ayam mamak, kek birthday...terpaksa makan..sambut birthday bff, air kosong.

tips: sahur makan banyak2, minum air kosong banyak2

Rabu, 10 Ogos 2011

menu hari ini

ayam goreng,murtabak daging,hati ayam.air kosong..hari2 air kosong..

Jumaat, 5 Ogos 2011

SENAMAN KETIKA BERATKINS

Memang la tanpa senaman pun anda masih boleh turunkan berat badan kerasa anda di zon ketosis, tapi lagi bagus ada senaman walaupun sedikit, Banyak2 berjalan, banyakkan buat aktiviti, buat weight training(sgt bagus utk jangka masa panjang), kalau nak buat cardio boleh, tapi jgn sampai terlalu letih, kekalkan metabolisma.buat ikut kemampuan. yang berat lebih..tunggula kurus sikit..SAYANGI DIRI ANDA. INGAT, DIET 80% MENENTUKAN PENURUNAN BERAT BADAN ANDA. fokus utama pada diet anda. untuk yang hampir pada bmi, lebihkan senaman otot supaya senang maintainkan berat anda nanti.

SEDIKIT INFO TENTANG SENAMAN:

Senaman kardiovaskular (atau ringkasnya kardio) adalah senaman yang melibatkan peningkatan kadar denyutan jantung dan antara aktiviti yang tergolong dalam kategori ini adalah berlari, jogging, bermain bola sepak, berbasikal dan sebagainya.
Manakala senaman otot adalah senaman yang melibatkan daya tahan otot seperti mengangkat berat, tekan tubi, ‘pull up’, ‘plank’ dan sebagainya. Senaman otot yang dilakukan secara berterusan akan menambahkan sel sel otot dan kesan jangka masa panjangnya anda akan kelihatan seperti berotot (‘muscular’) dan seseorang lelaki mungkin menjadi siulan wanita (Ini hanya sekadar penerangan ringkas. Yang sebetulnya proses membina badan ini tidak semudah yang disangka dan ia mesti datang dengan pemakanan yang betul, bimbingan dari pakar serta rehat yang mencukupi).
Kedua dua senaman kardio dan otot memerlukan tenaga dan tenaga ini diperolehi daripada proses pembakaran makanan yang berlaku di dalam badan. Secara teori, untuk orang yang mengalami masalah obesiti dan ingin mengurangkan berat badan, selain daripada pembakaran makanan, sumber lain yang boleh membekalkan tenaga adalah lemak yang dibakar menjadi sumber tenaga. Jadi, apabila lemak lemak yang menggeleber di sekitar perut dibakar, dapatlah kita merasa kesan ‘kurus’.

Namun, itu hanya teori sahaja dan dalam keadaan kekurangan tenaga, protein di dalam badan lebih mudah ditukarbentuk kepada tenaga. Di manakah protein ini didapati? Kebanyakannya daripada otot. Jadi apabila protein ini ditukar kepada bentuk tenaga, sel sel otot akan hilang dan otot
akan mengecil. Ini satu perkara yang tidak baik! Ini kerana, protein dan  otot adalah elemen yang penting dalam mengekalkan kadar metabolisme badan.
Sebenarnya, pada peringkat awal usaha anda menurunkan berat badan menerusi senaman kardio, anda akan dapati dalam beberapa hari badan anda akan turun. Masalahnya, anda tidak tahu adakah ia disebabkan oleh kehilangan lemak, atau kehilangan otot dan juga air. Dalam kebanyakan kes, ianya adalah disebabkan oleh kehilangan otot dan juga air yang bermakna, anda ‘tertipu’ kerana kehilangan berat ini hanya bersifat sementara dan apabila anda berhenti melakukan aktiviti aktiviti senaman, percayalah, badan anda akan meningkat naik dengan cepat!
Dengan berkurangnya sel otot, maka dengan sendirinya kadar metabolisme badan akan menurun dan keupayaan untuk membakar kalori menjadi berkurang. Dalam jangka masa panjang, keadaan ini akan mengakibatkan kegemukan dan akibatnya, harapan untuk melihat badan kurus akan hanya tinggal harapan sahaja
Sebaliknya, menerusi senaman otot, anda akan meningkatkan sel sel protein yang seterusnya meningkatkan kadar metabolisme. Kadar pembakaran kalori anda akan meningkat sehingga pada satu peringkat, badan anda akan terus membakar lemak meskipun anda sedang tidur atau menonton wayang. Senaman otot juga akan mencantikkan badan dan membina tekstur tubuh yang baik untuk kedua dua golongan lelaki dan wanita.
Bagaimana pula dengan seorang wanita? Adakah senaman ini akan membentuk otot yang berketul ketul dalam badan saya?
Ini adalah salah satu sebab mengapa ramai wanita memilih aktiviti berlari dan berjogging berbanding senaman otot. Mereka beranggapan dengan memfokuskan pada senaman otot, badan mereka akan berketul ketul seperti lelaki dan ini akan membuatkan mereka gundah gulana. Sebenarnya, seorang wanita tidak harus bimbang tentang perkara ini. Ini kerana, penghasilan ketulan otot banyak bergantung kepada jumlah hormon estrogen dan wanita hanya mempunyai kadar penghasilan hormon estrogen yang amat rendah, iaitu kurang satu per lapan berbanding lelaki.

Jadi, jika anda mahu kurus, buat keputusan bijak dengan melakukan senaman otot, dan apabila anda sudah menjadikannya sesuatu rutin, bolehlah anda beralih kepada senaman kardio. Insyaallah anda akan dapati kesan pengurangan berat yang ketara dan berpanjangan.
Oleh Zulkifli Musa



  • Perbanyakkan senaman kardio

  • Apa yang dimaksudkan dengan 'kardio'? 'Kardio' ialah singkatan untuk 'kardiovaskular' , iaitu berkenaan pusingan darah dari jantung. Dan senaman kardio bermaksud aktiviti yang dapat menaikkan kadar degupan jantung dan menambah baik kesihatan jantung dan peredaran darah.
    Senaman kardio boleh dilakukan di gimnasium (dengan mesin-mesin canggih seperti treadmill, rowing machine, stairmaster) atau di luar (seperti jogging, berbasikal, berenang, mendaki, dsb).
    Senaman kardio menyihatkan sistem jantung / peredaran darah (kardiovaskular), menurunkan kolesterol tak baik dan meningkatkan kolesterol baik, menurunkan risiko penyakit hipertensi, diabetes, strok, dan penyakit-penyakit yang berkenaan jantung. Pergerakan yang banyak memerlukan tenaga yang banyak dan ini perlu pembakaran kalori yang banyak.
    Jadi, untuk membakar kalori (dan lemak), anda harus melakukan banyak aktiviti kardio. Masukkan aktiviti kardio dalam rutin senaman anda. Malahan, kalau anda kesuntukan masa dan terpaksa memlih di antara kardio dan mengangkat berat, pilihlah kardio kalau anda nak kurangkan berat badan.


    bici:  dah baca banyak pasal kardio dan otot ni..ada yg kata kardio penting dari senaman otot, dan sebaliknya. untuk hasil yg memuaskan, buat je kedua2 senaman ni,hehe

    Khamis, 4 Ogos 2011

    Makanan yang boleh & xboleh dimakan di bulan puasa - diet menu

    boleh
    1.telur
    2.ayam panggang, goreng, bakar
    3.daging bakar
    4.sayur-sayuran hijau
    5.sate - jgn manis sgt
    6.air kosong
    7.air teh limau tanpa gula
    8.semua jenis organ dalaman ayam dan daging

    xboleh
    1. kurma = manis.
    2. semua jenis air manis
    3. nasi <--banyak carb yg berpotensi menjadi lemak
    4. kueh - segala yang bertepung
    5. semua jenis buah-buahan

    ok, susah?  kalau rasa x mampu, cuba elakkan air manis dan nasi pun jadi la, yang lain2 tu, ambil la sikit2 sekadar merasa. ye la..bulan puasa ni mesti teringin nak makan macam2 kan.tapi pastikan makan sebelum jam 8 malam.jgn ikut nafsu, sbb bulan pose ni kita makan sikit pun dah kenyang sebenarnya. minum air banyak2, paling kurang pun 2 botol air mineral 1.5 liter = 3 liter. time sahur tu cuba la minum 1.5 liter air + ayam ke, telur ke. jgn risau nak makan berapa banyak pun, janji no card!!

    menu berbuka bici hari ini = sup campur, mertabak ayam(mici belanja), kueh 3 ketul, serunding daging sket.

    Rabu, 3 Ogos 2011

    berat turun 2 kilo pada 3.8.2011 skrg 71KG

    lama aku tak update kan, sebab takde penurunan, hari2 langgar pantang, ni bulan poce, baru nak mula turun. hope dalam turun 10kg pun jadi la bulan ni!, cayokkkkkkkkkkk


    29.7.2011

     gambar lama 97KG

    71kg kan kan kan???????hehe

    senaman kardio = senaman bakar lemak

    senaman kardio Apa yang dimaksudkan dengan 'kardio'? 'Kardio' ialah singkatan untuk 'kardiovaskular' , iaitu berkenaan pusingan darah dari jantung. Dan senaman kardio bermaksud aktiviti yang dapat menaikkan kadar degupan jantung dan menambah baik kesihatan jantung dan peredaran darah.
    Senaman kardio boleh dilakukan di gimnasium (dengan mesin-mesin canggih seperti treadmill, rowing machine, stairmaster) atau di luar (seperti jogging, berbasikal, berenang, mendaki, dsb).
    Senaman kardio menyihatkan sistem jantung / peredaran darah (kardiovaskular), menurunkan kolesterol tak baik dan meningkatkan kolesterol baik, menurunkan risiko penyakit hipertensi, diabetes, strok, dan penyakit-penyakit yang berkenaan jantung. Pergerakan yang banyak memerlukan tenaga yang banyak dan ini perlu pembakaran kalori yang banyak.
    Jadi, untuk membakar kalori (dan lemak), anda harus melakukan banyak aktiviti kardio. Masukkan aktiviti kardio dalam rutin senaman anda. Malahan, kalau anda kesuntukan masa dan terpaksa memlih di antara kardio dan mengangkat berat, pilihlah kardio kalau anda nak kurangkan berat badan.

    Selasa, 2 Ogos 2011

    Tips pinggang ramping walaupun gemokkkkkkkk

    sit up hari2...setiap masa yang terluang..
    cuba tengok kat youtube, banyak cara nak kempeskan perut.

    yang paling penting, jgn makan nasi!!!

    Isnin, 1 Ogos 2011

    SELAMAT DIET DIBULAN PUASA INI...

    "TANPA USAHA KEJAYAAN TAKKAN DATANG BERGOLEK"
    SELAMAT BERPUASA, SEMOGA BULAN INI AMALAM KITA BERTAMBAH BAIK.
    DAN CEPAT KURUS!!,HEHE, GOOD LUCK SEMUA!..


    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Tempoh Diet

    LilySlim Diet days tickers