Saya juga seperti anda mengalami masalah kegemukan, dan sentiasa berusaha untuk kurus..bertahun2 saya cuba kurangkan berat badan, tapi tak berjaya. impian saya untuk kurus telah menjadi kenyataan bila terjumpa "Diet Atkins". cubaan pertama saya selama
Seminggu turun 5 kg
menguatkan lagi semangat saya untuk teruskan diet ini. 2 bulan pertama saya berjaya membuang 22kg, & lagi 8kg utk 2 bulan berikutnya.hasilnya 30kg selama 4 bulan.

Saya kongsi caranya disini -- Diet Atkins -- ,& buktinya --Sebelum & Selepas-- oleh kerana saya tidak berkesempatan untuk menjawab soalan,
saya telah menubuhkan -- Kelab Diet Atkins (KDA) Malaysia-- untuk kita semua berkongsi ilmu disana, anda boleh request sebagai ahli. Segalanya percuma.

Pengikut

Isnin, 15 April 2013

Apa itu Psyllium Husk & fungsinya..

Apa itu Psyllium Husk ?
Psyllium adalah serat larut air yang datang daripada sekam biji psyllium. Ia adalah sejenis makanan yang hebat untuk dimasukkan dalam diet anda kerana pelbagai manfaat kesihatan yang di tawarkan. Selain itu, Psyllium ni adalah sangat murah.

Cara paling mudah untuk mendapatkan manfaat psyllium adalah untuk menambah ia dalam bijirin anda atau memasukkan mereka dalam protein shake anda. Dengan berbuat demikian, anda boleh dengan mudah meningkatkan pengambilan serat harian anda.



Psyllium melambatkan kadar penyerapan karbohidrat

Psyllium dikatakan boleh melambatkan kadar penyerapan apa-apa karbohidrat yang dimakan oleh kita , jadi , indeks glisemik (GI) makanan yang mengandungi karbohidrat diturunkan dengan ketara, yang bermakna ia adalah lebih mudah untuk menyimpan gula dalam darah stabil tahap anda, simpan insulin yang rendah, dan oleh itu membantu penurunan berat badan menggunakan Psyllium.

Psyllium menambah lebih banyak ‘berat’ untuk makanan anda

Dengan menambah lebih ‘berat’ untuk makanan anda , ia menjadikan kita lebih mudah terasa penuh dan kenyang . Lebih-lebih bila Psyllium ditambah dan diambil dengan Protein Shake anda ketika sarapan atau untuk minum pagi/minum petang anda.

Psyllium mengikat kolesterol kerana ia melalui saluran gastro-usus

Salah satu manfaat kesihatan yang besar Psyllium adalah ia mengikat kolesterol (dan bahan-bahan yang berpotensi toksik) kerana ia melalui saluran gastro-usus. Ini bermakna bahawa dari masa ke semasa, ia mempunyai potensi untuk menurunkan paras kolesterol anda tanpa perlu menggunakan ubat kolesterol.

Tambahan pula, dengan mengikat bahan toksik di dalam usus anda, anda boleh menghalang sebatian ini dari diserap ke dalam badan anda atau walaupun dengan bertindak balas dengan dinding usus anda. Ini boleh mengurangkan risiko anda mendapat kanser kolon.

Psyllium mengurangkan masa transit usus

Disebabkan Psyllium dapat mempercepatkan kadar di mana makanan melalui usus anda , sekali lagi, mengurangkan risiko bahan toksik yang diserap ke dalam badan atau bertindak balas dengan lapisan usus dan berpotensi menyebabkan kanser kolon. Tambahan , anda akan mendapati bahawa Psyllium akan membantu ‘membuang’ sangat kerap.

Nota Penting

Memandangkan Psyllium adalah serat larut air, jika anda memutuskan untuk memasukkan mereka dalam diet anda dan untuk mendapatkan faedah daripada Psyllium, maka point yang paling penting untuk diingati ialah untuk minum air yang banyak ( sgt banyak !! ) .

Anda juga mungkin perlu beransur-ansur meningkatkan pengambilan Psyllium anda dari masa ke semasa dan bukannya terus mengambil satu sudu penuh untuk setiap hidangan anda . Beberapa orang yang saya bercakap dengan mendapati bahawa jika mereka berbuat demikian, mereka sebenarnya sembelit selama beberapa hari kerana psyllium jelas ‘mengikat bahan buangan’ anda.

Oleh itu, adalah dicadangkan anda bermula dengan 1 sudu teh sehari untuk beberapa minggu dan kemudian perlahan-lahan meningkat dari sana sehingga anda mencapai pengambilan harian yang anda (maksimun 3 sudu teh sehari ) .

32 ulasan:

noradzlina.kamdani berkata...

he3x..1 sudu teh sehari ?
maximum 3 sudu teh sehari...
akk xtau pun sukatannye..akk bancuh 1 sudu makan sekali amik hu hu hu

norhidana berkata...

camne yek rasa psyllium tuh? or rasanyer lbh kurang cam oat tuh

sicuteiman berkata...

mana nk dpt benda ni?

Excel Mgt Consultant berkata...

Sape yg jual produk nih?
Berapa harganya?

Tanpa Nama berkata...

cuba bella beuaty school,
antara bahan yang digunakan physillium husk, produk ni utk buang toksik, cerahkan kulit kusam, menecegah kerosakan kolagen,melambatkan proses penuaan, mencegah masalah jeragat,slimming
alhamdulillah,
nk tahu lebih lanjut
bella_beauty_school intagram or 0132762248

Unknown berkata...

Di mna ada jual benda ni..

Unknown berkata...

Cari dkt aeon or tesco ada, tak pun pergi big farmasi..

Unknown berkata...

Boleh cuba whiteglow..
wasap saya kat www.wasap.my/60107628133

siti hamidah berkata...

Fungsi dia sama ke mcm produk cocok psyllium husk yg org duk jual kut online tu

Unknown berkata...

tawar..yg sy beli ni perlu dicampur dlm minuman spt jus, choclte drink, atau pape jelaaa miniman ikot selra kita..

Unknown berkata...

Bagus minum psylium husk pagi je p buang 4# kali xnk macam teh sakit perutnya...

Zek berkata...

Blh dptkn kt tesco.... Klo xdpt jgk.... Pasaraya yg menjual.. Product negara india...

Atmar berkata...

Shopee n lazada byk jual

Unknown berkata...

Boleh contact saya 0164846693, saya ada jual psylium husk.

Unknown berkata...

Kt guardian ade.. kat jusco bahagian produk organic byk..

Unknown berkata...

Ada kesan sampingan?

Unknown berkata...

Kat watson dn farmasi ada..., murah jer dlm rm18 cmtu

Hamzah berkata...

Orang ada penyakit alergy/asthma kena berhati-hati atau baik tak usah makan. Dia boleh trigger alergy dan asthma.

Unknown berkata...

Dekat lazada banyak rm8 pon ada

Unknown berkata...

kalau kita makan psylium husk dan buah buahan adakah ia menjadi double fibre ?? Mohon pencerahan

Yani berkata...

Pesakit radang usus..colotis..sesuai mkan tak

Unknown berkata...

Sy xtau pun sebagai minuman dh sebulan beli dh try buat campuran dlm biskut, xmjàdi ,sbb main agak2 je + tpg almond + tpg kelapa

Unknown berkata...

Saya ada gastrik Bangladesh syorkan saya minum setiap pagi cara nya nacam ni ambil satu sudu benda ni ,biji selasih satu sudu gula merah 3 sudu besar campur sekali dalam jak simpan dalam peti ais esok pagi baru minum satu gelas besar

Unknown berkata...

Minum guna air sejuk atau air panas

Zuhailah berkata...

Air sejuk

Zuhailah berkata...

Dlm wonderfruity pun ada kandungan psyllium husk ni

Unknown berkata...

Ada jual kat mana ye

Unknown berkata...

seed psyllium ada jual kat mana ye??

Unknown berkata...

Boleh wasap.my/60172236202/pysyllium huskprune

Unknown berkata...

Saya baru nak beli...kpd yg dah guna..ceritalah pengalaman..moga bermanfaat

Unknown berkata...

Orang gout boleh guna ke?

Yaya berkata...

Info sy dpt, fungsi pH utk cuci usus.. Mungkin boleh kot.. Apa² pun better refer Doc.. Btw, tau x apa punca sis dpt radang usus ye? If u dont mind to share.. Sbb sy selalu consume susu protein.. Takut ada side effect. TQ