Saya juga seperti anda mengalami masalah kegemukan, dan sentiasa berusaha untuk kurus..bertahun2 saya cuba kurangkan berat badan, tapi tak berjaya. impian saya untuk kurus telah menjadi kenyataan bila terjumpa "Diet Atkins". cubaan pertama saya selama
Seminggu turun 5 kg
menguatkan lagi semangat saya untuk teruskan diet ini. 2 bulan pertama saya berjaya membuang 22kg, & lagi 8kg utk 2 bulan berikutnya.hasilnya 30kg selama 4 bulan.

Saya kongsi caranya disini -- Diet Atkins -- ,& buktinya --Sebelum & Selepas-- oleh kerana saya tidak berkesempatan untuk menjawab soalan,
saya telah menubuhkan -- Kelab Diet Atkins (KDA) Malaysia-- untuk kita semua berkongsi ilmu disana, anda boleh request sebagai ahli. Segalanya percuma.

Pengikut

Jumaat, 14 Jun 2013

Segalanya tentang Psyllium Husk

Psyllium Husk merupakan bahan utama unique Fiber yang kaya akan serat penyerap air / gelatin. 

Psyllium Husk mempunyai fungsi untuk membersihkan usus serta menjaga penyerapan kadar air pada kotoran anda. Unique Fiber dapat mengatasi sulit buang air besar dan juga dapat mengeluarkan semua sisa kotoran dalam tubuh yang tidak terurai. 

Sisa kotoran yang menumpuk dapat mengganggu fungsi usus yang dapat mengakibatkan sakit kepala, perut kembung dll. Maka sangat penting bagi kita pengaturan sistem dalam tubuh agar tubuh tetap sehat. Banyak orang yang mempunyai masalah pada usus dan pencernaannya, seperti : sembelit, perut kembung, diare, sakit perut dll. Rasa sakit tersebut biasanya diakibatkan dari makanan yang di konsumsi sehingga mereka mengalami kekurangan nutrisi. Hal itulah yang berpengaruh pada kesehatan usus yang kemudian mempengaruhi kesehatan liver, empedu, hati dan organ tubuh lainya. 

Usus merupakan sistem pembuangan tubuh manusia. Sisa makanan (sampah) yang tidak dapat dicerna secara efektif didalam tubuh dapat menyebabkan racun yang akan merusak oksigen dalam sel yang akan mengakibatkan terjadinya berbagai penyakit seperti : tumor, wasir dan kangker usus. Mengkonsumsi Unique Fiber menjadi solusi yang paling tepat untuk mengatasi itu semua. Pandangan umum mengtakan bahwa mengkonsumsi makanan tanpa bahan kimia adalah gaya hidup alami yang terbaik. Jika anda mengkonsumsi suplemen yang tepat dapat dipastikan anda tidak akan kekurangan nutrisi serta dapat meningkatkan kesehatan tubuh anda dalam jangka waktu yang lama.

SETIAP 100 gram psyllium mengandung 71 gram serat larut sementara oat dalam jumlah yang sama hanya mengandung 5 gram serat larut. Serat merupakan unsur penting bagi kesihatan. Serat membantu melancarkan pembuangan dan menjaga kebersihan dan kesihatan kolon. Kolon yang sihat merupakan salah satu kunci pertahaan melawan serangan patogen yang masuk ke dalam tubuh.
Psyllium biasanya diolah dengan cara dikeringkan, dihaluskan dan dijual dalam bentuk tepung, kapsul atau tablet kunyah.
Cara kerja psyllium. Jika dicampur dengan air, sekam berserat dari biji psyllium akan membentuk gumpalan menyerupai gel yang menyerap kelebihan cairan dari usus halus dan menghasilkan najis yang lebih besar dan halus. Cara ini dapat membantu mengatasi sembelit kerana membuat najis bergerak lebih cepat. Anda  boleh mengatasi masalah sembelit dengan makan 7.5 gram sekam psyllium, 1 atau 2 kali sehari. Anda boleh minum dengan susu, jus atau air.
Manfaat sihat  yang lain:
Serat psyllium menurunkan kadar kolesterol darah secara aman dan efektif. Paduan sereal yang diperkaya dengan psyllium dengan sereal whole-oat merupakan cara lain yang lebih efektif lagi. Serat larut dalam psyllium akan mengurangkan penyerapan kolesterol darah dan asam hempedu dari usus halus sehingga dapatmenurunkan kadar kolesterol darah. Perpaduan diet rendah lemak, rendah lemak-lemak jenuh dan kolesterol ditambah psyllium dapat mengurangkan kadar kolesterol total hingga 4 persen dan kadar kolesterol jahat LDL hingga 7 persen.
Psyllium bantu mencegah batu hempedu. Batu hempedu merupakan substansi seperti kerikil yang terbentuk di kantung hempedu. Air hempedu merupakan cairan yang membantu tubuh mencerna lemak. Jika air hempedu mengandungi terlalu banyak kolesterol atau material lainnya, maka komponen tersebut akan mengeras menjadi batu hempedu. Batu hempedu ini selanjutnya akan menghambat aliran normal air hempedu dari kantung hempedu, sehingga menimbulkan rasa sakit.
Psyllium membantu menormalkan fungsi usus dari berbagai gangguan, termasuk sembelit, diverticulosis, buasir, dan sindrom iritasi usus. Meskipun tidak boleh menyembuhkan buasir sepenuhnya, serat psyllium membantu mengurangkan iritasi dengan melancarkan aliran najis di area yang sensitif. Ketika memasuki ruang kolon, psyllium akan menghasilkan gumpalan menyerupai span yang bekerja menyerap racun. Gumpalan psyllium menyerap lebihan air dan mengembang, ketika  pecah ia akan menyerap sisa racun yang terperangkap di celah dalam usus. Gumpalan serat ini selanjutnya menstimulasi kontraksi yang perlu untuk gerakan usus dan mengeluarkan sampah.
Psyllium efektif mengatasi diare kerana mampu menyerap cairan berlebihan dari najis yang cair. Serat psyllium membantu menurunkan berat badan. Dengan menyerap air, serat psyllium mengisi perut, membuat anda merasa kenyang. Selain itu, psyllium juga menunda pengosongan makanan dari perut, sehingga membuat anda kenyang lebih lama.
Psyllium membantu menstabilkan kadar glukosa dalam darah, sehingga dapat mengawal nafsu makan. Hasil kajian menunjukkan bahwa pengidap diabetes yang makan 2 sudu psyllium sebelum makan mengalami pengurangan kadar glukosa darah yang bagus.
Psyllium husk atau yang lebih dikenal dengan nama plantago ovata merupakan tanaman yang hanya dapat tumbuh di India, namun telah lama dikonsumsi sebagai suplemen serat makanan sejak tahun 1955. Hal ini disebabkan karena Psyllium kaya serat dan digunakan untuk membantu menurunkan kolesterol dan gula darah yang tinggi. Psyllium merupakan jenis serat yang mampu mengembang, menyerap air dan mestimulus pergerakan usus yang normal. Di dalam saluran pencernaan serat ini tidak dicerna dan diserap oleh tubuh namun manfaatnya sebagai laxative (melancarkan buang air besar) dan membantu menyehatkan fungsi usus besar (colon) membuat serat psyllium telah lama digunakan sebagai suplemen.
Manfaat dan Khasiat :
1. Mengatasi Konstipasi atau melacarkan BAB (Buang Air Besar)
Serat larutnya akan mengikat air pada feses (kotoran), sehingga feses akan menjadi lunak dan mudah dikeluarkan.
2. Membantu Menurunkan Berat Badan
Serat larutnya menghambat kerja enzim amylase sehingga menghambat penyerapan karbohidrat dan memberi sensasi rasa kenyang (menekan rasa lapar) di saluran pencernaan. Selain itu dapat mempercepat pengeluaran sisa makanan yang dimakan.
3. Membantu Menurunkan kolesterol jahat sehingga mencegah penyakit stroke.
Serat larutnya dapat menurunkan kolestrol jahat dalam darah dengan cara mengikat asam empedu dan mengeluarkannya bersama kotoran.
4. Mengurangi gangguan hemoroid
Serat larutnya dapat mengatasi gangguan hemoroid yang disebabkan kostipasi kronik.

Tiada ulasan: