Saya juga seperti anda mengalami masalah kegemukan, dan sentiasa berusaha untuk kurus..bertahun2 saya cuba kurangkan berat badan, tapi tak berjaya. impian saya untuk kurus telah menjadi kenyataan bila terjumpa "Diet Atkins". cubaan pertama saya selama
Seminggu turun 5 kg,

menguatkan lagi semangat saya untuk teruskan diet ini. 2 bulan pertama saya berjaya membuang 22kg, & lagi 8kg utk 2 bulan berikutnya.hasilnya 30kg selama 4 bulan.

Saya kongsi caranya disini -- Diet Atkins -- ,& buktinya --Sebelum & Selepas--
oleh kerana saya tidak berkesempatan untuk menjawab soalan,
saya telah menubuhkan -- Kelab Diet Atkins -- untuk kita semua berkongsi ilmu disana, anda boleh request sebagai ahli. Segalanya percuma.

"Manusia yang gagal akan cuba sedaya upaya mencari seribu alasan untuk berubah, namun manusia yang berjaya akan mencari seribu cara untuk melakukan perubahan. Seribu cara itu mungkin sudah ada di depan mata anda, namun tanpa komitmen dan keazaman dalam diri anda sendiri, perubahan itu pasti tidak akan berlaku"


Jumaat, 31 Mei 2013

Jenis-jenis Senaman


Senaman adalah satu bentuk aktiviti fizikal yang dilakukan untuk mendapatkan pelbagai manfaat, antaranya adalah untuk menguatkan otot dan sistem kardiovaskular, untuk menurunkan berat badan, atau untuk menetapkan berat badan, dan juga untuk mengisi masa lapang. Senaman juga boleh menjaga bentuk tubuh badan kita.



Senaman yang kerap dan berterusan dapat membantu sistem imun kita agar lebih baik, dan mencegah pelbagai penyakit: antaranya ialah penyakit jantung, penyakit kardivaskular, (kencing manis0 Diabetes type 2, dan kegemukan/obesiti. Selain dari itu, senaman juga dapat mencegah terjadinya tekanan perasaan, dan dapat memberikan daya tarikan pada bentuk badan kita, dan seterusnya meningkatkan lagi keyakinan diri.

Secara umumnya senaman atau aktiviti fizikal dapat dibahagi kepada 3 jenis:

1. Senaman Fleksibiliti 

Tujuan dari senaman fleksibiliti adalah untuk meningkatkan fleksibiliti atau kelenturan dari otot dan sendi. Contohnya seperti senaman regangan.



2. Senaman Aerobik atau Kardio 

Senaman aerobik merupakan senaman  fizikal yang mempunyai intensiti yang rendah dan tenaga yang dihasilkan dari senaman jenis ini adalah melalui proses penjanaan tenaga-aerobik. Aerobik sendiri bererti penggunaan "oksigen" untuk memenuhi keperluan tenaga pada waktu senaman dilakukan, atau lebih dikenali sebagai metabolisme aerobik.


Secara amnya senaman aerobik dapat menurunkan risiko kematian kerana penyakit kardiovaskular (penyakit yang melibatkan jantung dan saluran darah). Antara kebaikan senaman aerobik adalah:

a.Menguatkan otot yang digunakan untuk respirasi (proses pernafasan), untuk memudahkan pengaliran udara ke paru-paru.
b.Menguatkan otot di jantung.
c.Mengukuhkan seluruh otot dalam badan
d.Meningkatkan kecekapan pengedaran darah dan merendahkan tekanan darah
e.Meningkatkan jumlah sel darah merah di dalam badan, seterusnya memudahkan pengangkutan oksigen
f.Meningkatkan kesihatan mental, termasuk mengurangkan stress dan kemurungan
g.Menurunkan risiko kencing manis
h.Membakar lemak dan mengukuhkan otot
i. Aktiviti aerobik yang mempunyai impak tinggi (seperti berjoging atau melompat tali "skipping rope"boleh merangsang pertumbuhan tulang, serta mengurangkan risiko osteoporosis pada lelaki dan wanita.

Antara aktiviti-aktiviti yang merupakan senaman aerobik adalah seperti mengayuh basikal, berenang, berjalan, melompat tali, mendayung, berlari, mendaki atau bermain permainan dalam waktu yang lama seperti tenis, bola sepak dan sebagainya.

3. Senaman Anaerobik 

Senaman anaerobik adalah senaman dengan intensiti yang cukup untuk mencetuskan metabolisma anaerobik (tanpa penggunaan oksigen, atau penggunaan oksigen yang kurang). Ia digunakan pada atlit untuk mendapatkan kekuatan, kelajuan dan kuasa dan pada ahli bina badan yang ingin menambahkan jisim otot. Sistem tenaga otot yang dilatih menggunakansenaman anaerobik adalah berbeza berbanding dengan senaman aerobikia memberikanprestasi yang lebih baik dalam tempoh yang singkat, pada aktiviti berintensiti tinggiyangberakhir dalam masa beberapa saat dan bertahan sampai sekitar 2 minit.


Contohnya senaman anaerobik antaranya ialah seperti latihan angkat berat, latihan berat, latihan berfungsi, latihan yang eksentrik, lari pecut , dan pelbagai senaman lain yangmeningkatkan kekuatan otot dalam jangka waktu yang pendek.

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tempoh Diet

LilySlim Diet days tickers
//untuk off kan copy paste