Saya juga seperti anda mengalami masalah kegemukan, dan sentiasa berusaha untuk kurus..bertahun2 saya cuba kurangkan berat badan, tapi tak berjaya. impian saya untuk kurus telah menjadi kenyataan bila terjumpa "Diet Atkins". cubaan pertama saya selama
Seminggu turun 5 kg
menguatkan lagi semangat saya untuk teruskan diet ini. 2 bulan pertama saya berjaya membuang 22kg, & lagi 8kg utk 2 bulan berikutnya.hasilnya 30kg selama 4 bulan.

Saya kongsi caranya disini -- Diet Atkins -- ,& buktinya --Sebelum & Selepas-- oleh kerana saya tidak berkesempatan untuk menjawab soalan,
saya telah menubuhkan -- Kelab Diet Atkins (KDA) Malaysia-- untuk kita semua berkongsi ilmu disana, anda boleh request sebagai ahli. Segalanya percuma.

Pengikut

Selasa, 10 Disember 2013

Cerita aku diet atkins dari A sampai Z



Semuanya tanpa dirancang. Tanpa apa2 ilmu, memang 'zero' bab diet2 ni. sebelum ni hanya tahu diet kurangkan makan @ kalori. Tapi aku x mampu nak buat, aku memang jenis makan banyak. Pernah la 2-3 kali cuba, tapi aku give up! Lepas tu terus tak berdiet, hanya makan makan makan tanpa terfikir utk diet.

Aku diet pertengahan april 2011 ada seseorang yang bg aku link taknakgemuk.com, terbuka hati aku untuk mencuba, disebab majoriti testimol turun 1 minggu 4-5kg, Seharian aku habiskan study blog tu sampai tak tidur, keesoknya aku terus cuba ikut 100%  panduan dari blog tu, cubaan minggu pertama 5kg hilang, sudah cukup utk buat aku bersemangat utk teruskan diet ini & bertekad dapatkan BMI.

Bulan pertama diet, tanpa kantoi/cheat (sgt disiplin) aku berjaya buang 14kg. (fasa induction)
Bulan kedua aku berjaya buang 8kg(fasa 2)
Bulan ke 3 & 4 lost 8kg(fasa 3 & 4)

Maka jumlah pengurangan berat badan aku selama 4 bulan berdiet adalah 30kg.

Menu diet aku satu ketika dulu, lebih kurang sama je hari2.
1. pagi telur 2 atau 3 biji goreng or dadar, tengahari ikan kembung 6 ekor goreng or bakar + sayur hijau, petang telur 2 atau 3 biji goreng or dadar.
2. pagi telur 2 atau 3 biji goreng or dadar, ayam goreng 4 ketul + sayur hijau @ kobis, petang telur 3 biji goreng or dadar
3. pagi ikan goreng + telur dadar 3 atau 2 biji goreng or dadar, tghari ikan goreng + sayur hijau, petang telur dadar 3 atau 2 biji goreng or dadar.

"petang kekadang makan lauk yg tengahari kalau masak lebih"

"Diet ni tak wajib makan telur hari2, tp aku suka makan telur sbb senang, murah & selamat"

Air 4 liter keatas(air memang aku sgt disiplin)

Prinsip diet aku simple je "kalau ragu2 kandungan carb, tak payah makan" makan yg sudah tertulis.

*segala semua jenis kuah,sup2, sambal, tomyam memang tak amik langsung(kecuali kalau aku masak sendiri)
*makanan yg kena kuah pun kekadang aku basuh dulu.
*kekadang je letak mayonis.(limit 2 sudu sehari)

BANGUN TIDUR TERUS MINUM 2 GELAS AIR SEBELUM GOSOK GIGI.
MINUM AIR 2 GELAS WAJIB SEBELUM MAKAN.
PAGI, TENGAHARI, PETANG...AKU CUBA TAK SKIP MAKAN(takut metabolisma menurun)

Senaman aku waktu diet?
Permulaan diet, aku banyak fokus pada pemakanan, ada la angkat dumbell 10x setiap malam, haha 10x je..Cuma aku kurangkan duduk diam..kalau tgk tv, time iklan, aku push up sket2, 10x camtu..supaya metabolisma aku maintain ..lepas tu baru start kayuh basikal pusing taman(taman kecik je..tu pun lepas sebulan diet)..setelah hampir mencapai bmi, aku start lari2 anak, seminggu dalam 3 kali. 

Mental: 
1. Selalu dlm otak "aku nak cepat kurus"
2. Buat diari makanan,(if berat statik, aku boleh kaji balik)
3. Timbang hari2..aku target 1 hari turun 500g..tp kalau xdpt, aku akan cuba hari seterusnya, aku memang monitor berat aku hari2, aku tak takut timbang hari2, sbb aku tahu aku sedang buat diet yg berkesan. Supaya kalau ada kesilapan, aku boleh cepat2 bertindak.
4. Setiap penurunan 1kg aku akan ambil gambar penimbang & catat tarikh. Supaya aku tak leka.
5. Sentiasa cuba pakai baju saiz kecil, if muat , itu adalah motivasi yg paling terbaik utk aku teruskan diet. Kalau tak muat, masih lg motivasi bg aku untuk bg muat.

Selepas kurus: 
1. Aku byk berlari, pertengahan tahun 2012 start masuk marathon, bukan nak menang..lagi byk masuk, lagi rajin training..lagi fit & berat tak mudah naik balik.
2. Dan aku start buat body weight workout..mcm insanity & t25 tgk diutube, ada muscle lebih, boleh makan banyak, tanpa kenaikkan berat badan.

aku nak buktikan, atkins sihat, atkins tak lembik, atkins boleh fit. Memandangkan ramai orang kata ni tak bagus. & ramai org tidak percaya apa yang aku makan masa diet boleh kuruskan aku, termasuk keluarga aku sendiri. Ini juga salah satu motivasi aku untuk terus buktikan kebersanan diet ini.

Pencapaian aku setakat ini. 
1. berlari 21km 2jam tanpa henti.
2. berlari 10km bawah sejam.
3. PBIM 2013 42km. 5 jam 12 minit tanpa henti.
4. BSN 2014 42km. 4 jam 38 minit tanpa henti.
5. PBIM 2014 42km. 4 jam 57 minit tanpa henti.

Tak ada la boleh dibanggakan sangat, tp untuk diri aku, ia sgt berbeza dgn aku yang dulu, malah aku pun tak pernah terfikir untuk buat & mampu lakukan perkara2 diatas.

Gambar dibawah..sebelum diet..selepas diet...& selepas aktive bersukan..14% body fat.

*boleh baca detail tentang diet atkins di http://bicikut.blogspot.com/2011/04/13-april-2011.html 
skrg dah ada kelab diet atkins malaysia difacebook. gunakan sebaiknya peluang yg ada.


Result terbaru, berat maintain turun naik 69-73kg, yg penting body fat makin kurang.


Tujuan aku share pengalaman aku?
Benda yang baik pada diri aku, aku akan cuba kongsi pada korang, supaya kita sama2 dpt menikmatinya..ini je yang mampu aku share utk org senasib dgn aku dulu(gemuk).

Semoga korang boleh buat lebih baik dari aku.

*sekarang aku dah makan mcm biasa, cuma kurangkan gula & teruskan bersenam, masih target untuk dapatkan body fat bawah 10%.


6 ulasan:

Ummu Abiha berkata...

Sy sgt kagum dgn kegigihan saudara.. Sy akan pastikan DA juga berkesan utk sy dan sy yakin boleh kurus!!! Yakin boleh!!

MOMMYLIN berkata...

wow... tahniah.. semoga menjadi inspirasi untuk yang nak berdiet... =D

Unknown berkata...

Mcm mana bg seorang perokok? Memberi kesan tak waktu diet atkin dibuat????

Unknown berkata...

assalamualaikum admin...wani nak tanye burger daging ramli sebenarnye boleh ke x?

Unknown berkata...

Admin ni mcm kenai...orang mana?

Unknown berkata...

bujang lagi ke ?