Saya juga seperti anda mengalami masalah kegemukan, dan sentiasa berusaha untuk kurus..bertahun2 saya cuba kurangkan berat badan, tapi tak berjaya. impian saya untuk kurus telah menjadi kenyataan bila terjumpa "Diet Atkins". cubaan pertama saya selama
Seminggu turun 5 kg,

menguatkan lagi semangat saya untuk teruskan diet ini. 2 bulan pertama saya berjaya membuang 22kg, & lagi 8kg utk 2 bulan berikutnya.hasilnya 30kg selama 4 bulan.

Saya kongsi caranya disini -- Diet Atkins -- ,& buktinya --Sebelum & Selepas--
oleh kerana saya tidak berkesempatan untuk menjawab soalan,
saya telah menubuhkan -- Kelab Diet Atkins -- untuk kita semua berkongsi ilmu disana, anda boleh request sebagai ahli. Segalanya percuma.

"Manusia yang gagal akan cuba sedaya upaya mencari seribu alasan untuk berubah, namun manusia yang berjaya akan mencari seribu cara untuk melakukan perubahan. Seribu cara itu mungkin sudah ada di depan mata anda, namun tanpa komitmen dan keazaman dalam diri anda sendiri, perubahan itu pasti tidak akan berlaku"


Khamis, 29 Oktober 2015

Kurang tidur

Kurang tidur.

Ya, kurang tidur pun adalah satu punca bagi masalah kegemukan. Apabila anda kurang tidur, anda turut mengalami risiko pertambahan berat badan.

Hormon yang dikeluarkan oleh tubuh semasa anda tidur akan mengawal kadar selera makan anda, juga akan mengawal kadar penggunaan tenaga yang ada di dalam tubuh anda.

Contohnya, hormon insulin akan mengawal kandungan gula di dalam tubuh anda ketika anda tidur. Justeru, apabila anda kurang mendapat tidur, jangan terkejut jika nilai kandungan tenaga dan gula yang ada di dalam tubuh anda berada hampir sama dengan penghidap penyakit diabetes.

Apabila anda mendapat kurang tidur secara berterusan, anda juga akan memiliki sejenis hormon yang tinggi di dalam badan yang dipanggil sebagai ghrelin. Hormon ghrelin ini merupakan hormon yang bertanggungjawab untuk meningkatkan kadar selera makan anda.

Pada masa yang sama, apabila kurang tidur, anda juga akan memiliki kandungan hormon leptin yang rendah di dalam tubuh. Hormon leptin ini bertanggungjawab untuk menahan selera makan anda. Apabila kandungan hormon leptin ini rendah, selera makan anda akan bertambah!

Sabtu, 24 Oktober 2015

Resepi ikan malas

Day 19 - resepi malas nak masak..., letak ikan, tabur garam, tabur cajun & parsley. Ikan susu.tabur je semua, gaul pun malas.
Masuk dlm air fryer. 190c 15minit


Khamis, 22 Oktober 2015

ASAM PEDAS LaDa HITAM KAMBING BROKOLI..

Asam pedas mak jemah

Kat umah ni ada kambing dan daging... Pilihan malam ni adalah kambing...
encik suami nak makan asam pedas lagi... 

(Masakan untuk 2 orang makan)

Daun kesum xda...
bendi pun xda... 

Maka jadi lah.... ASAM PEDAS LaDa HITAM KAMBING BROKOLI.... 

Taste dia sgt sedapppp....korang xpecaya cuba lah... 

Resepi nanti akan mak jemah tulis... 

Mak jemah bagi bahan2 dulu:-��

��Kunyit idup (2 ruas jari kelingking)                             9g =1.44g carb
��Lada kering  20g = 4.2g carb
��Bawang putih sebiji sederhana : 5g = 1.5g carb
��Bawang kecik sebiji : 25g = 3.45g carb
��Lada hitam : 2g = 1.17g 50g  = 3.05g

(☝️☝️Bahan2 diatas di kisar halus ☝️)

��2 keping asam keping
��brokoli : 50g = 3.05g

��Total carb bahan = 11.46 g
��1/2  carb bahan  = 5.73g

Mak jemah guna 1/2 dari bahan2 tu untuk 2 org makan...

��Total carb hidangan diatas :      5.3+3.05= 8.78g nett carb untuk 2 org makan.

Cara memasak :

Panaskan minyak...

Taburkan sedikit halba...
Kalau ada daun kesum masukan daun kesum dahulu dalam minyak panas tu,

Masukan bahan di kisar dan tumis sampai naik minyak...

Pastu masukan daging /ayam/ikan

Letak air jgn banyak ...dan letak 2 keping asam keping

Bila daging dah lembut...masukan brokoli /bendi/terung

Jgn lupa letak garam dan apa2 perasa yg bole di letak

Siap sedia untuk di hidangkan

*kalau masak letak bendi kena kira carb bendi tu ye...jgn ikut carb brokoli diatas

Selamat mencuba

#fasa1234
#menukda

Isnin, 19 Oktober 2015

Rempeyek Bayam versi mak jemah.




Resepi tengah pagi buta ni...

Rempeyek Bayam versi mak jemah.

Net carb : kurang dari 3g

Bahan dia :

Daun bayam
Ketumbar 1 sudu besar
Jintan manis 1 camca teh
Serbuk lada hitam secubit
Chilli flake 2 cubit
Telor 2 biji
Udang kering 3 sudu besar
Minyak masak
Bawang putih

Cara melambung :-

1) ketumbar, jintan manis,udang kering dikisar pakai blander kering

2)masukan bahan no 1, cili flake, telur,lada hitam dalam mangkuk

3)kacau bahan no 2 sampai sebati

4) panaskan minyak (ketuk bawang putih sebiji masukan dlm minyak supaya wangi)

5) celup bayam dalam bahan diatas dan goreng

6) kalau udang kering tak masin...bolehlah letak garam

Selamat mencuba

#fasa1234
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tempoh Diet

LilySlim Diet days tickers