Siapa saya??

Saya juga seperti anda mengalami masalah kegemukan, dan sentiasa berusaha untuk kurus..bertahun2 saya cuba kurangkan berat badan, tapi tak berjaya. impian saya untuk kurus telah menjadi kenyataan bila terjumpa "Diet Atkins". cubaan pertama saya selama
Seminggu turun 5 kg,

menguatkan lagi semangat saya untuk teruskan diet ini. 2 bulan pertama saya berjaya membuang 22kg, & lagi 8kg utk 2 bulan berikutnya.hasilnya 30kg selama 4 bulan.

Saya kongsi caranya disini -- Diet Atkins -- ,& buktinya --Sebelum & Selepas--
oleh kerana saya tidak berkesempatan untuk menjawab soalan,
saya telah menubuhkan -- Kelab Diet Atkins -- untuk kita semua berkongsi ilmu disana, anda boleh request sebagai ahli. Segalanya percuma.

"Manusia yang gagal akan cuba sedaya upaya mencari seribu alasan untuk berubah, namun manusia yang berjaya akan mencari seribu cara untuk melakukan perubahan. Seribu cara itu mungkin sudah ada di depan mata anda, namun tanpa komitmen dan keazaman dalam diri anda sendiri, perubahan itu pasti tidak akan berlaku"


Jumaat, 31 Mei 2013

Apakah tanda tanda dan siapakah yang berada dalam kumpulan pra diabetes

Apakah tanda tanda dan siapakah yang berada dalam kumpulan pra diabetes?
1. Sering keletihan, kehausan dan kerap membuang air kecil.
Ia adalah tanda-tanda biasa penghidap diabetes. Sekiranya anda ada menghadapinya, kemungkinan besar anda seorang pra diabetik.
2. Tidak cukup tidur menggangu sistem tubuh badan anda. Antara akibatnya anda mungkin mengalami ketidakseimbangan gula dalam darah.
3. Sejarah keluarga yang menghidap diabetes, sekaligus meletakkan anda dalam kumpulan berisiko pra diabetes.
4. Anda seorang yang obes. Obesiti meningkatkan risiko diabetes.
5. Sekiranya anda menghidap PCOS, ia meningkakan risiko ini.
6. Anda mendapati tompokan hitam pada kulit di bahagian berlipat.
Walau bagaimanapun, pra diabetes boleh dikawal dengan mengubah cara hidup agar tidak menjadi lebih teruk – diabetes.
Cara mengawal pra diabetes:
- BERSENAM. Cuba bersenam untuk 30 minit sehari, 5 hari seminggu.
- MENGAWAL PEMAKANAN – Pengambilan makanan seimbang terutama yang tinggi serat.
- JANGAN AMBIL MUDAH SOAL KESIHATAN. Berjumpalah doktor untuk pemeriksaan.
Pengambilan supplement untuk pra diabetes:
- B complex
- Fibre plan unflavoured
- Zinc complex
- Vita C
- Vitalea

Jenis-jenis Senaman


Senaman adalah satu bentuk aktiviti fizikal yang dilakukan untuk mendapatkan pelbagai manfaat, antaranya adalah untuk menguatkan otot dan sistem kardiovaskular, untuk menurunkan berat badan, atau untuk menetapkan berat badan, dan juga untuk mengisi masa lapang. Senaman juga boleh menjaga bentuk tubuh badan kita.



Senaman yang kerap dan berterusan dapat membantu sistem imun kita agar lebih baik, dan mencegah pelbagai penyakit: antaranya ialah penyakit jantung, penyakit kardivaskular, (kencing manis0 Diabetes type 2, dan kegemukan/obesiti. Selain dari itu, senaman juga dapat mencegah terjadinya tekanan perasaan, dan dapat memberikan daya tarikan pada bentuk badan kita, dan seterusnya meningkatkan lagi keyakinan diri.

Secara umumnya senaman atau aktiviti fizikal dapat dibahagi kepada 3 jenis:

1. Senaman Fleksibiliti 

Tujuan dari senaman fleksibiliti adalah untuk meningkatkan fleksibiliti atau kelenturan dari otot dan sendi. Contohnya seperti senaman regangan.



2. Senaman Aerobik atau Kardio 

Senaman aerobik merupakan senaman  fizikal yang mempunyai intensiti yang rendah dan tenaga yang dihasilkan dari senaman jenis ini adalah melalui proses penjanaan tenaga-aerobik. Aerobik sendiri bererti penggunaan "oksigen" untuk memenuhi keperluan tenaga pada waktu senaman dilakukan, atau lebih dikenali sebagai metabolisme aerobik.


Secara amnya senaman aerobik dapat menurunkan risiko kematian kerana penyakit kardiovaskular (penyakit yang melibatkan jantung dan saluran darah). Antara kebaikan senaman aerobik adalah:

a.Menguatkan otot yang digunakan untuk respirasi (proses pernafasan), untuk memudahkan pengaliran udara ke paru-paru.
b.Menguatkan otot di jantung.
c.Mengukuhkan seluruh otot dalam badan
d.Meningkatkan kecekapan pengedaran darah dan merendahkan tekanan darah
e.Meningkatkan jumlah sel darah merah di dalam badan, seterusnya memudahkan pengangkutan oksigen
f.Meningkatkan kesihatan mental, termasuk mengurangkan stress dan kemurungan
g.Menurunkan risiko kencing manis
h.Membakar lemak dan mengukuhkan otot
i. Aktiviti aerobik yang mempunyai impak tinggi (seperti berjoging atau melompat tali "skipping rope"boleh merangsang pertumbuhan tulang, serta mengurangkan risiko osteoporosis pada lelaki dan wanita.

Antara aktiviti-aktiviti yang merupakan senaman aerobik adalah seperti mengayuh basikal, berenang, berjalan, melompat tali, mendayung, berlari, mendaki atau bermain permainan dalam waktu yang lama seperti tenis, bola sepak dan sebagainya.

3. Senaman Anaerobik 

Senaman anaerobik adalah senaman dengan intensiti yang cukup untuk mencetuskan metabolisma anaerobik (tanpa penggunaan oksigen, atau penggunaan oksigen yang kurang). Ia digunakan pada atlit untuk mendapatkan kekuatan, kelajuan dan kuasa dan pada ahli bina badan yang ingin menambahkan jisim otot. Sistem tenaga otot yang dilatih menggunakansenaman anaerobik adalah berbeza berbanding dengan senaman aerobikia memberikanprestasi yang lebih baik dalam tempoh yang singkat, pada aktiviti berintensiti tinggiyangberakhir dalam masa beberapa saat dan bertahan sampai sekitar 2 minit.


Contohnya senaman anaerobik antaranya ialah seperti latihan angkat berat, latihan berat, latihan berfungsi, latihan yang eksentrik, lari pecut , dan pelbagai senaman lain yangmeningkatkan kekuatan otot dalam jangka waktu yang pendek.

lemak yang berlebihan

Lemak penting untuk badan. Namun, dalam keadaan lemak yang berlebihan, ia amat berbahaya kepada badan. Antara penyakit yang terkenal disebabkan lemak ialah, arterosklerosis (enapan lemak di salur darah yang membawa kepada banyak komplikasi). Kurus tidak bermakna anda sehat. Anda mungkin tidak gemuk, namun anda mungkin mempunyai banyak kandungan kalori di dalam badan. Senaman membakar lemak. Bagaimana lemak ini terbakar ? Secara biokimia, tenaga pertama yang digunakan di dalam badan ialah karbohidrat, diikuti dengan lemak , dan protein. Kandungan karbohidrat di dalam badan tidak banyak. Dalam keadaan kekurangan tenaga, karbohidrat akan disimpan untuk kegunaan otak dan jantung,manakala bahagian lain akan menggunakan lemak untuk mendapatkan tenaga. Bersenam memerlukan jumlah tenaga yang banyak. Dalam keadaan kekurangan karbohidrat, lemak akan ditukar menjadi glukosa ( lipolysis ) untuk menampungi keperluan badan yang inginkan glukosa. Inilah yang dimaksudkan dengan pembakaran lemak. Dengan ini anda akan terhindar dari penyakit yang disebabkan oleh lemak, seperti arterosklerosis yang membawa kepada kegagalan jantung berfungsi , strok, obesiti dan lain lain lagi.

Khamis, 30 Mei 2013

atkins vs musle / otot

org selalu kata buat atkins hilang musle, bdn cepat naik balik, so aku pernah berazam nak buktikan dgn atkins pun boleh ada musle, semuanya kita yg tentukan.
gunakan atkins utk kurus/cutting, lepas tu workout lah..bukan susahpun. nak cantikkan bdn kenala workout, klu harap atkins 100% memang xdpt la...bg aku, atkins hanya utk kurus. yg lain2 kita yg tentukan..

Rabu, 29 Mei 2013

kenapa perlu aku perlu kurus?

Julat sihat (berat badan unggul) adalah antara 20 hingga 25. Pengiraan BMI ini hanya diterima pakai bagi usia antara 18 hingga 64 tahun .

             Berat badan anda berlebihan? Jangan risau, pasti ada penyelesaian jika anda benar-benar inginkan perubahan. Langkah seterusnya, setkan dalam otak sebab-sebab mengapa perlu kurus: 

1.  Kesihatan yang baik : Risiko untuk menghidapi penyakit kronik seperti sakit jantung, darah tinggi atau kencing manis dapat dikurangkan jika badan kurus. 
2. Jimat duit makan : Jika badan gemuk, makan pun pasti  berselera besar.Shopping barangan dapur pun tentu banyak (termasuk beras dan makanan rapu). Nak jimat kena la kurus. 
3. Jimat duit petrol : Berat badan berlebihan menyebabkan bebanan kepada kereta. Pasti terpaksa  tekan minyak lebih untuk menggerakkan kereta. 
4. Meningkatkan keyakinan diri : Estim diri bertambah bila berada di sekeliling orang lain. Panggilan  'kakak' atau 'makcik' dapat dilenyapkan. Di samping itu, mudah mencari pasangan hidup. 
5. Membuktikan bahawa diri mampu berubah : Ramai insan yang mencabar kita untuk kurus. Oleh itu, buktikan kepada mereka bahawa kita semestinya boleh kurus dan cantik. 
6.Memberi kepuasan kepada diri sendiri : Satu kepuasan jika dapat mencapai sasaran. Cabaran paling besar dalam hidup si gemuk adalah di saat perpisahan dengan makanan kegemarannya. 
7. Senang mencari saiz baju : Dulu kurus, baju saiz S atau M je. Tapi kini dah jadi saiz L atau XL. Sayang dah tak boleh pakai baju saiz S atau M tu.  Kalau dipakai juga, sebiji macam sarung nangka. 
8.Memudahkan pergerakan : Kalau naik pengangkutan awam (bas, komuter) yang padat, sukar untuk menyelit masuk dengan tubuh badan yang besar. Terpaksa tunggu bas atau tren seterusnya. 

Perkara pertama yang perlu dilakukan oleh orang yang nak kurus adalah berazam dalam hati dan fikirkan bahawa hanya kita yang mampu mengubah diri kita. Lakukanlah dengan perlahan tetapi konsisten. Ingatlah bahawa ''mencegah itu lebih baik daripada mengubati''.

Selasa, 28 Mei 2013

Kebaikan Minum Air Selepas Bangun Tidur

Terapi air putih Minum

  1. 2 gelas air setelah bangun tidur – Dapat membersihkan organ-organ internal. 
  2. Minum segelas air 30 minit sebelum makan -Dapat membantu fungsi seluruh pencernaan dan ginjal. 
  3. Minum segelas air sebelum mandi -Dapat menurunkan tekanan darah. 
  4. Minum segelas air sebelum tidur -Dapat mencegah stroke dan serangan jantung

1. Meningkatkan Tenaga
Dengan minum air sejurus selepas bangun tidur akan meningkatkan kadar metabolisma anda, ia kan menbantu anda jadi lebih peka dan segar disebabkan meningkatnya kadar tenaga dalam badan.


2. Menbuang Toksin
Ia juga akan menbantu tubuh badan anda mengenyah toksin yang tersimpan dalam sistem tubuh dengan senang. Ini kerana selepas beberapa jam anda tidur badan anda tidak mendapat sebarang cecair untuk itu.

 3. Losing weight
Mara Z. Vitolins, pakar nutrisi dari Wake Forest University Baptist Medical Center berkata kebiasaannya tubuh badan kita tidak dapat menbezakan diantara lapar dan dahaga, jadi dengan meminum air ia dapat menbantu ia mengenalpasti.

Kelebihan Minum Air putih ketika perut kosong 

Tabiat minum air kosong ketika perut kosong adalah salah satu tabiat yang sangat baik. Rasulullah SAW juga sering mengamalkan minum air kosong selepas bangun sahaja dari tidur setiap pagi. Ia juga baik untuk penyakit  antaranya penyakit sakit kepala, sakit badan, sistem jantung, artritis, degupan jantung yang pantas, epilepsi, kegemukan berlebihan, asma bronkitis, TB, meningitis, buah pinggang dan air kencing, muntah-muntah, gastrik, cirit-birit, buasir, kencing manis, sembelit, semua penyakit mata, rahim, kanser dan gangguan haid, hidung telinga dan penyakit tekak

Bangun sahaja daripada tidur pastikan minum segelas air. Baik sebelum membersihkan mulut. Khusus untuk kesihatan. Japanese Medical Society misalnya berjaya membuktikan dalam kes-kes tertentu, amalan ini mampu memulihkan penyakit termasuk yang serius. Diantara penyakit yang termasuk dalam penyelidikan persatuan perubatan di negara matahari terbit itu ialah sakit kepala, sakit-sakit badan, sistem jantung, artritis, degupan jantung yang pantas, epilepsi, lemak berlebihan, bronkitis, tibi, meningitis, buah pinggang dan jangkitan pada air kencing.

Isnin, 27 Mei 2013

senam di tasik permaisuri - senaman perut

salah satu senaman perut yang paling berkesan... google "plank"  ...



Isnin, 20 Mei 2013

Ahad, 19 Mei 2013

kl tower sunrise towerthon challenge 2013




sori ek, muka riak sombong dan bongkak,hahaha



Gambar selepas & sebelum (2 tahun ++)

97kg ke 67kg lebih kurang 4 bulan.
lepas tu maintainkan senamam...banyak berlari...& weight training..
tahun 2012 ada buat insanity sket.
latest pic 2013 tu banyak main pull bar...memang cepat kesannya....

Selasa, 14 Mei 2013

PUNCA AKU GEMOK

tabiat makan sy masa gemuk, 
sarapan..
roti canai 2 hingga 3 keping
nasi lemak 2 bungkus atau 3

tghari
wajib tambah nasi 2 3 kali

petang
kopok lekor @ jemput2 @karipap

malam
wajib tambah nasi 2 3 kali

tgh malam...dalam kul 11 sampai 2 pagi
beli nasi goreng daging merah
kadang2 nasi kandar..

makanan sampingan yg saya selalu makan...coklat nip, roti & air 100plus.
100plus 1.5liter..xsampai sejam dah habis. memalam wajib minum nescafe @ kopi gelas paling besar....letak susu pekat2...

owh patut la GEMOK

Tanda-Tanda Sakit Di Badan = Suatu Keajaiban Yang Wajib Anda Tahu!

Keluar tahi mata : Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.

Hidung sumbat : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
b) Bersin
i) Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
ii) Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.

Kerongkong kering. Proses membuang toksin sedang berlaku di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.

Bibir kering dan pecah. Perut mengandungi banyak bahan toksin.

Mulut berbau busuk . Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.

KULIT Berpeluh :

a) Peluh masin : Badan mengandungi lebihan asid urik.
b) Peluh berbau : Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.

RUAM DAN BISUL : Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.

KULIT GATAL DENGAN RUAM : Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.

KULIT PECAH DAN BERAIR : Proses pembuangan toksin yang larut dalam air.Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.

PENING/SAKIT DI BAHAGIAN DEPAN KEPALA Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.

BISUL TERJADI DI KEPALA Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.

LOYA/MUNTAH . Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.

 AIR KENCING BERKAPUR Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.

a) CIRIT-BIRIT/KERAP BUANG AIR BESAR : Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG, menandakan penyakit barah di bahagian usus besar.
b) SEMBELIT: Membersihkan toksin dari usus kecil.
c) NAJIS BERDARAH 
i) Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus. 
ii) Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.
d) NAJIS BERWARNA HITAM : Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku.

BADAN TERASA BERAT/ MALAS/ LENGUH . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan

BADAN TERASA RINGAN : Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.

Disediakan oleh:
Pn. Rusnani Omar
Penolong Pendaftar
Unit Keselamatan & kesihatan Pekerjaan
Universiti Malaysia Perlis



Isnin, 13 Mei 2013

RAKYAT MALAYSIA TERLEBIH MAKAN GARAM


"Berdasarkan kajian pengambilan makanan di kalangan Orang Dewasa Malaysia 2002/2003, pengambilan natrium di kalangan rakyat Malaysia adalah sebanyak 2,575 miligram sehari.
"Ini menunjukkan rakyat Malaysia mengambil natrium melebihi jumlah yang disarankan. Kajian yang sama juga mendapati pengambilan garam yang tinggi dikaitkan dengan peningkatan tekanan darah," katanya.
Berdasarkan Panduan Diet Malaysia 2010 yang dikeluarkan Kementerian Kesihatan, terdapat beberapa contoh makanan yang tinggi kandungan natrium melebihi paras 480 mg natrium seperti -- kacang panggang (tin), sayur/sayur jeruk (tin), sup tomato (tin), ayam goreng (makanan segera), kari ayam (tin), kiub ayam, rendang daging (tin), kari daging (tin) dan sardin (tin).
Selain itu kicap pekat dan kicap cair, kondimen seperti sos tomato/cili/tiram, cincalok dan belacan juga melebihi paras 480 mg natrium.
Sehubungan itu, Liow menyeru orang ramai mengurangkan penggunaan garam dan sos dalam makanan selain kurangkan pengambilan makanan dalam tin, dijeruk atau makanan digaramkan seperti telur masin.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0502&sec=Kesihatan&pg=kn_01.htm#ixzz2T7h0jVaf
© Utusan Melayu (M) Bhd

Ahad, 12 Mei 2013

Sabtu, 11 Mei 2013

Majalah rapi kali ke dua

kali kedua masuk majalah rapi...haizz...dah tua2 baru nak masuk majalah...hahaha

kali pertama http://bicikut.blogspot.com/2013/03/pehhmuka-dah-masuk-majalah-rapi-tq-page.html

tq https://www.facebook.com/Blogpagekhas yg rajin post ke rapi


Selasa, 7 Mei 2013

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tempoh Diet

LilySlim Diet days tickers