Siapa saya??

Saya juga seperti anda mengalami masalah kegemukan, dan sentiasa berusaha untuk kurus..bertahun2 saya cuba kurangkan berat badan, tapi tak berjaya. impian saya untuk kurus telah menjadi kenyataan bila terjumpa "Diet Atkins". cubaan pertama saya selama
Seminggu turun 5 kg,

menguatkan lagi semangat saya untuk teruskan diet ini. 2 bulan pertama saya berjaya membuang 22kg, & lagi 8kg utk 2 bulan berikutnya.hasilnya 30kg selama 4 bulan.

Saya kongsi caranya disini -- Diet Atkins -- ,& buktinya --Sebelum & Selepas--
oleh kerana saya tidak berkesempatan untuk menjawab soalan,
saya telah menubuhkan -- Kelab Diet Atkins -- untuk kita semua berkongsi ilmu disana, anda boleh request sebagai ahli. Segalanya percuma.

"Manusia yang gagal akan cuba sedaya upaya mencari seribu alasan untuk berubah, namun manusia yang berjaya akan mencari seribu cara untuk melakukan perubahan. Seribu cara itu mungkin sudah ada di depan mata anda, namun tanpa komitmen dan keazaman dalam diri anda sendiri, perubahan itu pasti tidak akan berlaku"


Jumaat, 30 September 2011

Pizza - haha kurus la kite kalau macam ni selalu 29.9.2011


Arini..ade org jaat belanje pizza..wahahaha sungguh jaat org itu..sapa lagi..mici!
terpakse la makan,  coz xdapat tolak benda yang sedap, yg penting..org belanje,hahaha...
semua menu dibawah..satu pun xleh makan kalau ikut atkins. takpe...slow and steady diet..
coz kite org dah berjaya, korang bile lagi?? semangat2!!

memacam menu diorder..maceh banyak2...sedap gak skali skala makan camni.
Kami puasa ari ni..so ini adalah menu berbuka puasa kami.
esok mici balik kampung..dua hari..hohoho..lonely la..take care
.

air pun sama da...

soap ayamzzzzzz

Spaghetti

pizza..tak sempat amik gambo..da kena ngap,hahaha..lapo2.....

tuang lagi sos tu banyak2,hehehe..tuang jgn tak tuanggggggg
(maniskan..hmm bukan sos tu yg manis..senyuman tu..hehe)

ayam madu...(klu atkins, kena buang kulit ayam ni..sebab dah bersalut madu dan tepung)

p/s: hohoho mici beli baju saiz S tadi..kat jalan TAR...terbaikk!!
______________________________________________

gambar kat opis...stresss stresss..banyak keje.......!!


apa lagi korang nak tahu pasal diet? aku dah kehilangan idea nak share apa..

Rabu, 28 September 2011

Kebaikan bermain skipping

1. Lompat 10 minit = berjalan selama 8 minit.
2. Lompat selama 1 jam = membakar 1000 kalori
3. kuatkan hati,jantung & dapat turunkan kolestrol
4. Mengawal tekanan darah & mengurangkan risiko sakit jantung.
5. Untuk mengatur pernapasan
6. Menurunkan berat badan dengan cepat
7. Melatih otot kaki, dada, tangan dan bahu

Selasa, 27 September 2011

Senaman - jog + skipping 27/9/2011


lepas balik kerja terus gi jog, pastu wat skipping..tak banyak, benti2..campur2 ada dalam 100 kali lompat je..
haha dah lama xbuat,lagi pun x cukup panaskan badan, coz sampai tasik pun dah kul 6.30 petang, salin baju lagi.7.09 dah magrib..kejap je la jog nyer..
haiz mici gatai tangan amik video plak..pastu suh upload..ok..dah upload..so mici utang video ngan bici 1-0..nanti tiba masa letak video mici plak,hahaha (gelabah tak mici?) 

video
i pemalu uuuuuuu...saksikan la bici poyo...

menu hari ni? kacang...kacang..kacang...+ coklat nips 60g carb + daging burger..haha jgn tiru aksi ini..
sbb dah makan carb 60g...terus xlalu nak makan malam.ni bukan atkins ok!!


Isnin, 26 September 2011

Tak kurus-kurus pun...tips perut kempis..

banyak cerita nak share untuk kawan2 sekalian..

1. Cerita aku kena samun...oleh penyamun..23hb september 2011

 waktu kaki melangkah ke lantai kereta, punggung dilabuhkan ke kerusi keras(tak empuk)..tiba2..datang satu parang panjang..lebih kurang 1 meter..di sebelah..menetak pintu kereta ku...lalu aku terkejut lantas memegang mata parang dengan xde perasaan takut. bila da sedar ada 3 org..tetiba rasa takut,wakakaka.
lalu penyamun berkata..'bagi semua barang2 berharga', haizz cuak gak..tangan pun dah luka...nak lawan x terdaya, yang datang 3 org, aku plak tersepit dalam kete. so bagi je laa apa yang dia org minta..dompet...amik-amik2....'amik duit je k' dengan baik hatinya dia pulangkan balik dompet aku..(baik sikit la..) kalau x susah gak nak kena gi wat ic baru, lesen, card bank..
nak apa lagi? beg office?? amik2...xda laptop pun..tapi dia amik gak..maybe berkenan kat beg cantik tu kan..haha..tapi dalam tu ada dua biji hard disk sebenarnya..sob sob sob..itu je la yang dia org dapat dari aku..duit? RM50 je..(banyak gak tu klu tgh sesak)..lupa nak cite..time tu dia org ada minta handphone..hahaha..benda lain bleh kut nak amik..handphone ni memang payah aku nak bagi, kalau aku bagi, mesti keadaan sangat menyusahkan aku, coz dalam fikiran aku memula skali "MICI"....so aku pun buat ayat...ni ayat aku 'saya x pakai handphoneeeeeeeeeeeeeeeeee' buat2 celup poket seluar keluarkan apa yg ada,wahahaha. handphone memang ada dalam seluar..tapi x keluarkan..caye plak dia org, padahal depan cermin kete aku terpangpang bracket untuk letak handphone..ada lagi ke org tak pakai handphone zaman skrg??? alhamdulillah...
lepas je dia org blah, aku call dak umah aku..coz dia paling dekat, tapi x angkat..mesti tido mati..hehehe..terpaksa la menyusahkan mici..call mici..cepat2 mici datang(mici otw gi keje)..
sampai je mici disisi, terus rasa tenang sket(cewahh,,,wahahaha)..mici bawa aku ke balai polis ampang jaya..tapi mici xleh nak tunggu sbb kena masuk keje(xpela..hantarpun da banyak2 terima kasih) kebetulan roommate pun dah bangun tido...balik gi klinik..tu je nak share.
2 bulan lepas kete baru kena pecah, laptop kena curi..haizz banyaknye dugaan tahun ni..xpernah benda2 macam ni jadi kat aku..xpe..pengalaman :) makin banyak aku bersabar, makin besar dugaannya..

pesanan utk penyamun..lain kali kalau nak samun..cari kete besar2 sikit ye..ape barang samun org naik kereta kelisa..hahahaha

2. Diet 23hb september 2011
67.5kg
haizz..malas tul nak citer...liat betul nak turun..memang salah diri sendiri..asyik makan..makan..makan..
sbb stress...aku memang stress dalam seminggu dua ni..xtahula ape yg aku fikir, lepas tu kena samun plak lagi...bertambah ++ stress aku..kena banyak bersabar lagi ni. ade turun sket je ari tu..dalam 500g je..haha..tu pun lepas kena samun..

3. Putrajaya, nasi ayam...25 september 2011
Dengan rasminye bici dan mici makan nasi ayam :-)...takpe ujung minggu je...hahahaha
lepas pusing2 tgk karnival usahawan desa..


 4. Jogging tak jadi 26 september 2011

tunggu mici balik keje(bici balik keje awal)..konon2 nak gi jogging..
last2 jogging kat sate station..hehe..20 batang ++ mee rebus :)
Di sate station pandan indah..puas hati dapat tgk muka mici? padan ke? x...

5. Tak sempat nak update blog selalu.
kerja terlalu banyak dan meletihkan...masalah pun banyak,hahaha..sabar2..
ok all..teruskan berdiet, semoga cepat kurus.....

6.tips?...ni cara cepat nak kempiskan perut....
banyak lagi jenis senaman di shapeFit.com...







Rabu, 21 September 2011

21.9.2011 semangat kembali untuk kurus

dah lama x update blog, sbb berat naik 2kg,jadi 70kg. tapi arini..dah berjaya turun ke 68kg semula dalam masa 2 hari.

caranya..bila stress berat tak turun, rasa nak minum air banyak2, satu hari minum 4.5 liter, selagi x abis 4.5 liter, bici takkan tido..hasilnya..berat kembali ke normal :-)  dua hari ni banyak makan kacang, kacang biasa je tu, carb dia paling sikit dari kacang2 jenis lain, tapi jgn la amik yg bersalut tepung.

naik 2 kg tu sbb makan mee goreng dua kali, koteow goreng sekali, lepas tu minum laicikang, makan biskut...semua makanan jenis carb tinggi...haizz...cepat betul mee ni naikkan berat badan.

memandangkan berat berjaya turun setelah minum air sebanyak 4.5liter..
bici akan teruskan dengan cara ni. disamping tu buat sit up dan push up. angkat dumbell sikit.
semua tu utk bentuk badan, taknak la nampak kurus kering,hehe

mici pun x sihat sekarang, doakan dia sihat ye.

nampaknye target 65kg tu kena ubah ke 50kg kut, baru rasa macam banyak lagi kena turunkan berat badan.
bila dah tinggal sikit, semangat tu jadi kurang, sbb fikir dah nak capai target, so jadi malas.

p/s: keje skrg penat sket, so senang rasa lapar, tambah2 lagi kalau stress..semangat kena kuat 2x dari yang dulu...DON'T GIVE UP...

Ahad, 18 September 2011

6 Manfaat Sehat Dari Air Untuk Metabolisme = kekal kurus


6 Manfaat Sehat Dari Air Untuk Metabolisme

Seperti telah banyak dianjurkan bahwa kita harus meminum air paling tidak sebanyak 2 liter per hari. Hal ini juga diketahui untuk dapat menjaga kesehatan, karena air juga berfungsi penting untuk menjaga kesehatan tubuh kita. Berikut adalah beberapa fungsi air bagi tubuh yang disarikan dari buku Air Bagi Kesehatan.

1. Pembentuk sel dan cairan tubuh
Komponen utama sel, kecuali sel lemak, adalah air, yaitu 70-85 persen. Air berperan penting dalam pembentukan berbagai cairan tubuh, seperti darah, cairan lambung, hormon, enzim dan sebagainya. Selain itu air juga terdapat dalam otot dan berguna menjaga tonus otot sehingga otot mampu berkontraksi.
2. Pengatur suhu tubuh
Air menghasilkan panas, menyerap dan menghantarkan panas ke seluruh tubuh sehingga dapat menjaga suhu tubuh tetap stabil. Melalui produksi keringat yang sebagaian besar terdiri atas air dan garam, air turut mendinginkan suhu tubuh.
3. Pelarut
Air melarutkan zat-zat gizi lainnya dan membantu proses pencernaan makanan. Karena air merupakan zat anorganik, air tidak dicerna. Air dengan cepat melewati usus halus dan sebagian besar diserap kemudian turut berfungsi sebagai salah satu komponen mukus agar sisa zat makanan dapat keluar sebagai feses.
4. Pelumas dan bantalan
Air juga berfungsi sebagai pelumas atau lubrikan dalam bentuk cairan sendi, yang memungkinkan sendi untuk bergerak dengan baik dan meredam gesekan antar sendi. Air juga berfungsi sebagai bantalan tahan getar (shock absorbing fluid cushion) pada jaringan tubuh, misalnya pada otak, mata, medula spinalis, dan kantong amniom dalam rahim.
5. Media transportasi
Karena sturkturnya yang terdiri atas dua atom hidrogen dan satu atom oksigen, air mudah bergerak dari satu kompartemen sel ke komparatemen sel lainnya, dari satu sistem tubuh ke sistem lainnya. Air merupakan media transportasi yang efektif. Dalam sistem pernapasan, air membantu transportasi oksgien ke seluruh tubuh.
6. Detoksifikasi
Tubuh menghasilkan berbagai sisa metabolisme yang tidak diperlukan termasuk toksin. Berbagai sisa metabolisme itu dikeluarkan melalui saluran kemih, saluran cerna, saluran nafas, dan kulit, yang memerlukan media, iaitu air.

bici: amalkan minimum 3 liter sehari ok & senaman selalu

Jumaat, 16 September 2011

Gambar Mici pada 15.9.2011, kurus la tu..

memandangkan ramai yang nak tgk gambar mici...mici da kasi green light,hehehehe ^_^.

mici? u dah sedia nak tgk pic u ke? jeng jeng jeng!

tersangat comel si mici ni kan
hahahaha!!(gelak jaat)(ermm tapi memang comelpun..)
 ;
;
;
;
;
;
;
;
;
;
;
;
;
;
;
;
;
;
jap eh, kite tengok mamat poyo ni dulu :)
97kg--------------------vs---------------------68kg

sekian untuk hari ni...











;
;
;
;
;
;
;
;
;
;
;
;
;

hahaha...sebelum mici merajuk atau naik angin..baik bici letak pic dia yang paling comel.

Comel tak mici?? (baik korang cakap comel sebelum aku belasah korang lelaju,hahaha)

tengokla..org dah kurus...makan burger dengan senang hatinye...
bici pun makan ayam goreng mcd dengan senang hatinye dan kentang goreng selepas kena sound sbb cakap pasal diet time tgh makan,haha

 tips: nak makan banyak boleh..pepandai la jaga metabolis..buat senaman otot dan minum air banyak2 untuk kekalkan berat badan. fasa 1 xboleh makan macam ni ye. tapi ni tips sekurangan2nya boleh buat bila terlanggar pantang.

Selasa, 13 September 2011

13.9.2011 menu berbuka puasa bersama

mici = rojak ayam


bici = mee goreng ayam

jgn ikut menu kami ok..sbb puasa. so tak berapa nak atkins sangat.
cuma xminum air manis dan makan nasi..minum air banyak2.
bici nak jaga badan sampai ketul2,hehehe.

Isnin, 12 September 2011

4 Fasa Atkins yang anda perlu tahu

Ada 4 Fasa Atkins :
Fasa 1 : Induction (Induksi/Pengenalan) download MENU
Fasa 2 : Ongoing Weight Loss [OWL] (Susut Berat Badan Berterusan)
Fasa 3 : Pre-Maintenance (Pengekalan Awal)
Fasa 4 : Lifetime Maintenance (Kekal Seumur Hidup -gempak jer bunyinya kan)



Prinsip ini dari diet Atkins 'adalah bahawa, dengan menyekat karbohidrat, tubuh kita dipaksa untuk membakar lemak yang disimpan, bukan karbohidrat untuk bahan bakar.

 
Diet Atkins 'mempunyai empat tahap induksi rancangan karbohidrat, penurunan berat badan yang sedang berlangsung, pra-rawatan dan penjagaan seumur hidup. Dengan bantuan dari empat tahap, anda boleh mengurangkan serta menjaga berat badan anda sepanjang hidup anda.
 
Induksi - fasa 1:
Pada tahap ini, hanya 20 gram karbohidrat yang dibenarkan, dalam tempoh 48jam anda akan mengalami ketosis, mula rasa sedikit lemah atau pening, tapi jangan bimbang, apabila lemak anda mula ditukar menjadi bahan bakar, anda akan merasa segar bugar. Induksi akan memperkuatkan sistem kekebalan tubuh anda dan juga meningkatkan kesihatan kita jangka panjang.

Induction ialah peringkat terpenting sekali dalam Atkins Diet kerana ia adalah tapak permulaan kepada corak pemakanan yang berbeza daripada apa yang pernah anda lalui selama ini. Induction sebaik-baiknya dilakukan selama 2 minggu (paling kurang) dan boleh diteruskan selama 6 bulan sehingga 2 tahun, mengikut keadaan kesihatan dan berat badan anda. Yang pasti, lagi berat badan anda atau lagi susah untuk anda menghilangkan berat badan (atau kedua-duanya sekali), lagi lama anda patut berada pada tahap Induction.

Fasa induksi direka untuk 
  • Menukarkan daripada metabolisme membakar karbohidrat kepada metabolisme membakar lemak
  • Menstabilkan gula dalam darah anda dan menghentikan pelbagai gejala-gejala yang menunjukkan gula dalam darah tidak stabil, seperti keletihan, perubahan emosi, kabus otak dan ketidakupayaan untuk berfungsi pada tahap yang terbaik.
  • Bendung keinginan anda dengan menstabilkan gula dalam darah anda.
  • Hentikan ketagihan kepada makanan seperti gula, gandum atau jagung derivatif, alkohol, kafein, gandum atau mana-manamakanan yang lain. Untuk orang-orang yang ketagih manis, makanan tinggi karbohidrat atau tinggi glycemic.

Peraturan Induksi Satu lagi maksud fasa Induksi adalah untuk menunjukkan kepada anda bahawa walaupun anda boleh mengurangkan berat badan walaupun makan banyak. Tetapi ia mesti diikuti dengan disiplin untuk mencapai kejayaan! Jika anda melakukan kesalahan(langgar pantang), anda boleh mengelakkan kehilangan berat badan dan akhirnya berkata, "Ini adalah satu lagi rancangan penurunan berat badan yang tidak berfungsi." Jadi saya mahu anda menghafal dua belas kaedah-kaedah berikut:

  1. Makan sama ada tiga saiz berkala kali sehari atau empat atau lima hidangan yang lebih kecil. Jangan melangkau waktu makan atau pergi lebih daripada enam jam bangun tanpa makan.
  2. Makan liberal kombinasi lemak dan protein dalam bentuk ayam, ikan, telur dan daging merah, serta lemak yang tulen(bukan segera).
  3. Makan tidak lebih daripada 20 gram sehari karbohidrat, kebanyakan yang mesti datang dalam bentuk sayur-sayuran salad dan sayur-sayuran lain. Anda boleh makan kira-kira tiga cawan salad, atau dua cawan salad campur, satu cawan sayur-sayuran lain.
  4. Jangan makan buah-buahan, roti, pasta, bijirin berkanji sayur-sayuran, atau produk tenusu selain keju, krim atau mentega.Jangan makan kacang atau bijirin dalam dua minggu pertama. Makanan yang menggabungkan protein dan karbohidrat, seperti kacang kuda, kacang buah pinggang dan kekacang lain, tidak dibenarkan pada masa ini. 
  5. Jangan makan apa saja yang tidak ada dalam senarai makanan atkins. ini  adalah faktor kegagalan semasa fasa ini 
  6. Sukat kuantiti yang anda makan sesuai dengan selera anda. Apabila lapar, makan jumlah yang membuat anda merasa berpuas hati. 
  7. Jangan menganggap apa-apa makanan rendah karbohidrat tanpa membaca label! Periksa kiraan carb (pada setiap paket)
  8. Makan seberapa kerap yang anda mahu tetapi berjaga-jaga untuk karbohidrat yang tersembunyi di sos dan kuah. Kuah sering dibuat dengan tepung atau tepung jagung dan gula.
  9. Elakkan makanan atau minuman yang manis.
  10. Elakkan kopi, teh dan minuman ringan yang mengandungi kafein. Kafein yang berlebihan menyebabkan gula darah yang rendah, yang boleh membuat ketagihan gula.
  11. Minum sekurang-kurangnya lapan 8 gelas air setiap hari, untuk mengelakkan sembelit dan meningkatkan pembakaran lemak  
  12. Jika anda sembelit, campurkan satu sudu besar atau lebih psyllium dalam cawan atau minum lebih banyak air setiap hari. Atau makan lebih banyak sayur-sayuran.
You may choose to stay in Induction if . . .
• You still have more than 30 pounds to lose. You should stay in Induction for now if . .
• You still have a large amount of weight to lose.
• You’re still struggling with carb cravings
• You’ve not been fully compliant with Induction.
• You still have elevated blood sugar or blood pressure levels.
• Your weight loss is slow and you aren’t physically active.TERUSKAN INDUCTION...!
 
Berlangsung Weight Loss (OWL) fasa 2:
 Pada fasa ini, laju penurunan berat badan melambat ketika anda menambah kaya karbohidrat gizi untuk diet anda. Selama tempoh ini, anda akan meningkatkan keupayaan badan anda untuk membakar lemak serta memahami tubuh anda lebih baik. Anda akan menemui jumlah yang tepat dari karbohidrat yang anda boleh mengambil dan masih menurunkan berat badan. Tubuh anda juga akan mempersiapkan diri untuk pengurusan berat badan kekal. Jumlah karbohidrat yang boleh anda makan meningkat menjadi 25 gm pada hari untuk minggu pertama dan meningkat dalam tempoh lima ansuran gm selama beberapa minggu ke depan. Jika berat badan anda adalah signifikan, anda boleh meningkatkan asupan karbohidrat anda. Seseorang harus pada OWL sampai dia berada dalam tiga-lima kg berat tujuan mereka.
 
Pra-rawatan - (fasa 3):
Pra-rawatan adalah amalan yang dijalankan untuk rawatan seumur hidup. Pada tahap ini, anda cepat mendekati target anda. Selama anda terus menurunkan berat badan, anda boleh meningkatkan penjatahan mingguan anda daripada karbohidrat oleh lain gm 10. Anda akan berada di fasa ini sehingga anda mencapai tujuan anda dan tinggal di sana selama satu bulan. Tujuan utama di sini adalah untuk mencapai keadaan keseimbangan yang disebut Atkins 'Karbohidrat Equilibrium (ACE). ACE adalah tingkat individual asupan karbohidrat mana anda tidak mendapat atau menurunkan berat badan.
 
Lifetime penyelenggaraan (fasa 4):
Pada fasa ini, anda harus fokus pada ACE individu dan berusaha untuk tetap berada dalam dua kg berat badan ideal anda untuk sisa hidup anda. Dengan mengikuti rencana makan yang masuk akal, anda mendapatkan tenaga, kesihatan yang lebih baik dan kepercayaan pada diri sendiri.
Dengan mengikuti empat tahap, anda tidak hanya mencapai berat impian anda, namun juga mampu mempertahankan itu sepanjang hidup anda. Anda boleh mempelajari lebih lanjut tentang diet ini dengan membaca buku, Dr Atkins 'New Diet Revolution. Namun, seperti dengan diet yang lain, rancangan ini juga mempunyai pro dan kontra. Titik baiknya adalah bahawa diet ini mengesyorkan sukan sebagai sebahagian penting daripada program penurunan berat badan. Hal lain yang perlu dicatat adalah bahawa anda tidak boleh memulakan karbohidrat selepas anda menurunkan berat badan kerana hal ini akan mengakibatkan anda mendapatkan kembali semua yang telah hilang.
 
Para ahli perubatan menyarankan ibu hamil tidak boleh mengikuti program diet. Diet ini sangat ketat, lakukan rujuk dengan doktor anda / ahli gizi untuk nasihat yang tepat.


Ahad, 11 September 2011

11.9.2011 Gambar mici jaat!!

Arini bici makan meow2...eh silap..makan pesembur..dekat dengan tasik ampang hilir tu..dengan mici..hehe.
sebelum jog dah makan dulu..hahaa ape citer ni?  tu takpe lagi..ade lagi yg menarik di bawah.
Ada macam2 alat kat tasik ni, sbb tu bici suke gi sini :)
MICI & BICI


sebelum gi jogging,mici wat surprise plak, masakkan yee mee tomyam ^_^, untuk makan malam..so balik umah terus panaskan..huhu..benda sedap, camne nak pantang....sbb ni la mici jaat,hehe..saje je nak bg org tak turun berat :)
takpe esok puase!! maceh mici.

ps: ape cite diet korang, sejak2 raya ni, bici tgk dah kurang update..takkan malas nak update sbb berat x turun2, bosanlah xde benda nak baca!

11.9.2011 - gambar dan menu terbaru + tips

Menu hari ini = tosei telur + ayam goreng di kedai mamak..
berat kembali ke 68kg..
mici pun dah kembali ke berat sebelum raya.
semoga kalian tidak putus asa

 berikut adalah gambar lama dan yang terbaru 11.9.2011

tip = kalau rasa nak menguyah, ni la caranya..beli gum yg free sugar, tapi sebili 1g carb dia..
agak2 la nak makan kut, takkan nak makan macam makan nasi kan,hehe.

Khamis, 8 September 2011

menu hari ini adalah seperti berikut

sup campur meletup cheras..sekian.........bersama mici...
berat skrg = 69kg, turun skilo...

Selasa, 6 September 2011

Raya naik 2kg...hehe. cara membaca kandungan carb?

memacam aku sebat je......bukan selalu nak makan sedap2...kueh, tempeyek, ketupat..

dari 68 dah ke 70...hahaha angka 7 kembali..tapi xpe, ada org kata aku kurus sgt xelok(jaga hati sendiri)

tapi br lepas makan charkoteow..hehehe :)

yg mana baru nak start, aku ucapkan good luck!! dan jgn putus asa, buat je induction sampai dapat berat idaman korang.

tips: amalkan membaca nutrition label sebelum membeli sebarang makanan...tgk pada carbohitrat k

ni cara baca http://lowcarbdiets.about.com/od/nutrition/ss/nutritionlabels_5.htm

 
aku terangkan sket,takut korang x faham omputih macam aku,,hehe

katakan nutirian di atas utk biskut la kan..

ok dia kata per serving dia 20g = 16 keping biskut..
so carb dia = 15g
so maknanya korang makan biskut tu 16 keping, carb korang makan = 15g la...


contoh lain.. ada yg tulis 20g per serving je.
so korang kena tgk berat 1 pack yg korang beli tu berapa g. kata kan 100g, so 100g bahagi 20g = 5 kan, so 5 darab dengan 15g carb..bermakna utk satu pack yg korang beli tu = 75g carb..

tak faham gak? pepandai la k..lum gi kursus utk jadi cikgu lagi,hehe


untuk yang berdiet atkins, pastikan bawah 20g carb sehari :) 

update dari titus:

Cik Muda Shazaliza Azlin
  • Salam Fazrin,

    Titus just nak tambah sikit tentang satu post dlm ur blog. Yang cara membaca kandungan carbs tuh.

    Cara pembacaan fazrin tuh dah betul. Cumanya fazrin lupa nak cakap utk tolakkan dgn jumlah fibre dalam label tu utk dapatkan net carbs sesuatu makanan. Contohnye dalam gambar yang fazrin bagi tu kan:

    Total carbohydrate: 15g
    Dietry Fibre : 4g

    So utk dapatkan net carbs makanan tuh, u kene tolakkan jumlah total carbs - dietry fibre = means 15g -4g = 11g net carbs.

    Hehe....anyways. good blog u have there! Byk membantu org.Congrats! satu lagi blog atkins in BM!


    bici : korang fahamkan sendiri k, aku tak reti nak terangkan detail, kena tanya titus k.
    thanks for update, aku pun xtahu pasal benda ni,hehe.good!!

Ahad, 4 September 2011

Lepas raya...

aku lum timbang g..
tahniah kepada mici yg semakin susut..
esok aku balik KL, aku akan update lagi ok.
sapa yg dah start atkins lepas raya ni..sila hilangkan gula dalam badan anda dulu..
caranya -  jgn amik semua makanan bergula...minum air banyak2..dalam masa 2 hari, badan akan kehilangan gula..dan bermula proses penurunan berat badan. good luck!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tempoh Diet

LilySlim Diet days tickers