Siapa saya??

Saya juga seperti anda mengalami masalah kegemukan, dan sentiasa berusaha untuk kurus..bertahun2 saya cuba kurangkan berat badan, tapi tak berjaya. impian saya untuk kurus telah menjadi kenyataan bila terjumpa "Diet Atkins". cubaan pertama saya selama
Seminggu turun 5 kg,

menguatkan lagi semangat saya untuk teruskan diet ini. 2 bulan pertama saya berjaya membuang 22kg, & lagi 8kg utk 2 bulan berikutnya.hasilnya 30kg selama 4 bulan.

Saya kongsi caranya disini -- Diet Atkins -- ,& buktinya --Sebelum & Selepas--
oleh kerana saya tidak berkesempatan untuk menjawab soalan,
saya telah menubuhkan -- Kelab Diet Atkins -- untuk kita semua berkongsi ilmu disana, anda boleh request sebagai ahli. Segalanya percuma.

"Manusia yang gagal akan cuba sedaya upaya mencari seribu alasan untuk berubah, namun manusia yang berjaya akan mencari seribu cara untuk melakukan perubahan. Seribu cara itu mungkin sudah ada di depan mata anda, namun tanpa komitmen dan keazaman dalam diri anda sendiri, perubahan itu pasti tidak akan berlaku"


Rabu, 12 Oktober 2011

Peraturan induksi Diet atkin - baca betul2..

Fasa induksi direka untuk
  • Menukarkan daripada metabolisme membakar karbohidrat kepada metabolisme membakar lemak
  • Menstabilkan gula dalam darah anda dan menghentikan pelbagai gejala-gejala yang menunjukkan gula dalam darah tidak stabil, seperti keletihan, perubahan emosi, kabus otak dan ketidakupayaan untuk berfungsi pada tahap yang terbaik.
  • Bendung keinginan anda dengan menstabilkan gula dalam darah anda.
  • Hentikan ketagihan kepada makanan seperti gula, gandum atau jagung derivatif, alkohol, kafein, gandum atau mana-mana makanan yang lain. Untuk orang-orang yang ketagih manis, makanan tinggi karbohidrat atau tinggi glycemic.


Peraturan Induksi 
Satu lagi maksud fasa Induksi adalah untuk menunjukkan kepada anda bahawa walaupun anda boleh mengurangkan berat badan walaupun makan banyak. Tetapi ia mesti diikuti dengan disiplin untuk mencapai kejayaan! Jika anda melakukan kesalahan(langgar pantang), anda boleh mengelakkan kehilangan berat badan dan akhirnya berkata, "Ini adalah satu lagi rancangan penurunan berat badan yang tidak berfungsi." Jadi saya mahu anda menghafal dua belas kaedah-kaedah berikut:
  1. Makan sama ada tiga saiz berkala kali sehari atau empat atau lima hidangan yang lebih kecil. Jangan melangkau waktu makan atau pergi lebih daripada enam jam bangun tanpa makan.
  2. Makan liberal kombinasi lemak dan protein dalam bentuk ayam, ikan, telur dan daging merah, serta lemak yang tulen(bukan segera).
  3. Makan tidak lebih daripada 20 gram sehari karbohidrat, kebanyakan yang mesti datang dalam bentuk sayur-sayuran salad dan sayur-sayuran lain. Anda boleh makan kira-kira tiga cawan salad, atau dua cawan salad campur, satu cawan sayur-sayuran lain.
  4. Jangan makan buah-buahan, roti, pasta, bijirin berkanji sayur-sayuran, atau produk tenusu selain keju, krim atau mentega. Jangan makan kacang atau bijirin dalam dua minggu pertama. Makanan yang menggabungkan protein dan karbohidrat, seperti kacang kuda, kacang buah pinggang dan kekacang lain, tidak dibenarkan pada masa ini. 
  5. Jangan makan apa saja yang tidak ada dalam senarai makanan atkins. ini  adalah faktor kegagalan semasa fasa ini 
  6. Sukat kuantiti yang anda makan sesuai dengan selera anda. Apabila lapar, makan jumlah yang membuat anda merasa berpuas hati. 
  7. Jangan menganggap apa-apa makanan rendah karbohidrat tanpa membaca label! Periksa kiraan carb (pada setiap pakej)
  8. Makan seberapa kerap yang anda mahu tetapi berjaga-jaga untuk karbohidrat yang tersembunyi di sos dan kuah. Kuah sering dibuat dengan tepung atau tepung jagung dan gula.
  9. Elakkan makanan atau minuman yang manis.
  10. Elakkan kopi, teh dan minuman ringan yang mengandungi kafein. Kafein yang berlebihan telah ditunjukkan menyebabkan gula darah yang rendah, yang boleh membuat anda inginkan gula.
  11. Minum sekurang-kurangnya lapan 8 gelas air setiap hari, untuk mengelakkan sembelit dan meningkatkan pembakaran lemak  
  12. Jika anda sembelit, campurkan satu sudu besar atau lebih psyllium dalam cawan atau minum lebih banyak air setiap hari. Atau makan lebih banyak sayur-sayuran
p/s: Kalau nak kurus..ikut la....arini saya post dua topic http://bicikut.blogspot.com/2011/10/boleh-ke-diet-dengan-berlapar.html

15 ulasan:

CIK TOM berkata...

erk kena hati2 dgn carb..erm boleh ke elak makan carb??ciktom pernah baca xelok jugak diet xmakn carb n hanya protein semata2...sekadar pertanyaan dr cik tom ye :)

tinta hatiku berkata...

Very informatif....

Tapi kan, kadang2 tliur plak nak makan roti dn kuih bagai....

sabar jer la....

Bicikut berkata...

cik tom..ni diet carb..kena minum banyak2

shida berkata...

salamm..baru start diet ni 3hari..tp kenapa berat naik?sedihnyaa..mmg dh ikut peraturan..air 3-4liter/day and mkn 3times/day..help!

myoliza berkata...

shida,..berat naik,..? x mungkin...no cheating plz,...hehehe

p/s.akak skrg dok mainten berat jer,..

shida berkata...

xcheat lg stkt ni..tu yg geram tu..rsnye salah timbang la..timbang ni batt dh low..timbang batt low ade beza ke??

CIK TOM berkata...

owh ok..heee

ateh berkata...

kal0 minum air soya x de gula bleh x???

AdanyaKauUntukku berkata...

adik bicikut
akak pinjam awak nyer info ye
letak kat blog akak
untuk panduan akak dan kawan2 yang tengah follow diet atkins..

mintak halal ye
akak kredit kat awak

Bicikut berkata...

Soya xdigalakka.


Copy la byk mane pun kak.x kisah.selqmqt berusaha !!

nurul berkata...

salam..nak tanye bole ke amalkan diet ATKIN ni walaupun berpuasa.?

bici bicikut berkata...

BOLEH, TAK ade masalah

Tanpa Nama berkata...

nak start balik la diet atkins..rasa gems2 dah sekarang..cuma bezanya dlu buat satu fasa je...sbb pengurangan by inch agak banyak, tapi lepas ni nak follow semua fasa la..hehe...

thanks sebab post macam2 info untuk lebih sihat..:)

~nurzunairah~

mama4A's berkata...

follow sini..

mama pun nk cuba start esok. doakan mama sukses.. nanti mintak izin share info2 atkin dlm blog ni.

tq

bici bicikut berkata...

boleh mama, takde masalah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tempoh Diet

LilySlim Diet days tickers